Culture Works er et kreativt bureau i Aarhus bestående af de fire partnere (fra venstre) Adrian Fey, Andreas Nielsen, Mads Severinsen og Martin Rohde.

Culture Works er et kreativt bureau i Aarhus bestående af de fire partnere (fra venstre) Adrian Fey, Andreas Nielsen, Mads Severinsen og Martin Rohde. PR Foto

Danmarks Største:

Stor digital festival bliver skabt i fællesskab

Aarhusianske Culture Works står bag Danmarks Største Digitale Festival. Et virtuelt event, som skal realiseres i sam-arbejde med små og store bidragydere og har til formål at løfte fremtidens kulturscene gennem coronakrisen

Af
Mai-Britt Jeppesen

AARHUS Listen over events, som det Aarhus-baserede kreative bureau Culture Works står bag, er lang. Og nu tilføjer de en helt ny af slagsen; Danmarks Største Digitale Festival.

I forbindelse med at corona har lukket Danmark ned, har Culture Works - lig alle andre aktører på den danske kulturscene - blot kunnet se til, mens deres sommerkalender er blevet ryddet for festivaler og kulturevents, som de ellers skulle have været med til at afvikle.

"Da Mette Frederiksen var ude at sige, at forbuddet mod større forsamlinger var forlænget til og med august, røg alle de arrangementer, vi skulle være involveret i hen over sommeren. Efter den mavepuster, sad vi alle sammen med en lyst til, at der skulle ske noget positivt," forklarer Mads Severinsen, som er en af fire partnere i Culture Works.

"Vi higer alle sammen efter at komme på græs, om man så må sige, og efter den fællesskabsfølelse, som festivaler giver. Det kommer vi til at mangle i år. Og det kan vi så enten lægge os ned og græde over, eller vi kan prøve at gøre noget ved det. Hos Culture Works vælger vi det sidste!"

De seneste uger er tilbuddene om livestreaming af koncerter og online fællessang blevet flere og flere. Og herfra var der for Culture Works drengene ikke langt til idéen om at stable en digital festival på benene.

"Vi har set rigtig mange digitale tiltag gennem de seneste uger, og det er så fedt at opleve. Danmarks Største Digitale Festival skal adskille sig fra andre digitale tilbud ved at skabe følelsen af, at du som deltager føler dig som en del af et større fællesskab, ligesom du er, når du er på en fysisk festival," fortæller Mads Severinsen og uddyber:

"Vores tanke er, at alt skal foregå fra et centralt website, men at der samtidig følger et analogt lag med. Du vil som gæst modtage et festivals-kit med posten med armbånd, noget at drikke og måske madkuponer til noget takeaway, udviklet kun til festivalen sammen med nogle lokale madaktører. På indholdsfronten er vores ambition at kunne præsentere et mix af store danske artister og upcoming kunstnere fordelt på tre forskellige scener, som der streames fra."

Mads Severinsen er en af fire partnere i det aarhusianske kreative bureau Creative Works, som er initiativtager til Danmarks Største Digitale Festival. En festival som forventes at blive virtuel virkelighed 20. juni.

Mads Severinsen er en af fire partnere i det aarhusianske kreative bureau Creative Works, som er initiativtager til Danmarks Største Digitale Festival. En festival som forventes at blive virtuel virkelighed 20. juni. PR Foto

Økonomien er afgørende

Mads Severinsen understreger, at Culture Works ikke har det færdige format for eventet, men i høj grad har lysten og drivet til at være initiativtager og projektleder. Håbet er så, at virksomheder, artister og privatpersoner bakker op, så eventet kan realiseres.

"Danmarks Største Digitale Festival bliver kun en realitet, hvis vi løfter i flok. Og indtil videre har interessen for projektet været overvældende. Alene hen over påsken fik vi over 100 henvendelser. Fra artister, madaktører og folk, der kan producere streaming og lyd," fortæller Mads Severinsen, der dog endnu ikke ønsker at sætte navne på de potentielle bidragydere.

"Vi har knoklet for at besvare alle henvendelser. Det, vi mangler lige nu, er en plan for, hvordan vi kommer i mål rent økonomisk. Vi ønsker at lave en digital udgave af Danmarks Største Festival, hvor artisterne får honorar, og deltagerne får en fed oplevelse. Som vi ser det, skal vi helt derop eller ingenting. Derfor er det afgørende, at vi får en finansieringsmodel på plads..." Mads Severinsen holder en sjælden pause i talestrømmen. Efter få sekunders betænkningstid forsætter han:

"Der er forskellige veje at gå... Vi overvejer i øjeblikket, om vi skal søge en pulje til at afvikle koncerter, om det hele skal finansieres via billetindtægter, eller om vi eventuelt kan indgå partnerskaber med større virksomheder. Kommer der en funding, der gør, at vi kan lave festivalen åben for alle, gør vi selvfølgelig det. Men hvis billetprisen inkluderer fri digital adgang, et cocktail-kit og take away, og man samtidig kan være med til at støtte op om et presset dansk kulturliv, så tror jeg, at mange vil se det som en donation, hvor man samtidig får noget igen."

En hånd under kulturlivet

Begivenheden, som indtil videre er fastsat til at skulle afvikles 20. juni, har i skrivende stund godt 500 deltagere og 3000 interesserede på Facebook.

"Da vi lavede det første opslag om Danmarks Største Digitale Festival på Facebook, blev vi positivt overraskede over, hvor godt det blev taget imod, og hvor hurtigt folk henvendte sig. Det momentum var vi nødt til at udnytte, så vi skyndte os at fastsætte en dato, for at gøre det muligt at tale om mulige samarbejder. Men hvis nu Mø ringer og siger, hun godt vil spille den 21. juni, så rykker vi det nok til den 21." Mads griner.

Culture Works drengene har taget initiativet til festivalen primært for at skabe opmærksomhed omkring kulturlivet i en tid, hvor samtlige aktører på den danske kulturscene er pressede økonomisk.

"Det er ingen hemmelighed, at vi hos Culture Works også er hårdt ramt økonomisk og derfor er nødt til at tænke i nye måder at skabe kulturelle begivenheder på. Projektet her er dog i høj grad søsat, fordi coronakrisen har gjort, at det danske kulturliv har det sindssygt stramt. Kulturlivet er afhængigt af at være tæt på publikum, og det er ikke en mulighed før tidligst til september. Med det her tiltag vil vi gerne støtte op og forhåbentlig være medvirkende til, at der også er et kulturliv på den anden side af corona," siger Mads Severinsen håbefuldt.

Danmarks Største Digitale Festival er stadig på idéplan, men indtil videre tegner projektet til at blive virtuel virkelighed 20. juni.

"I øjeblikket arbejder vi i døgndrift på at få enderne til at nå sammen, og med alle de henvendelser vi allerede har modtaget, føler jeg mig overbevist om, at der bliver en festival. Fællesskab og medskabelse er afgørende for at få det her projekt til at lykkes, og de elementer er i den grad tilstede. Nu mangler vi bare fundingen, så vi krydser fingre. Når det hele forhåbentlig lykkes, er det vores alle sammens fortjeneste," slår Mads Severinsen fast.

FAKTA: Danmarks Største Digitale Festival

20. juni 2020 klokken 10-02

Programmet vil byde på alt fra musik, over foredrag og talks til yoga og diverse workshops

Eventbureauet Culture Works står bag

Vil du være med, så skriv til:

mathias@cultureworks.dk (Artister og booking)

mads@cultureworks.dk (Funding og større samarbejder)

olivia@cultureworks.dk (Frivilligt arbejde)

Find 'Danmarks Største Digitale Festival' på Facebook og læs mere om Culture Works på cultureworks.dk

Publiceret 09 May 2020 06:00