Oplev Jimmie Durhams monumentale skulptur 'Pagliaccio non son' fra 2011 (på dansk: Jeg er ikke en klovn), som er en stor maghonitræskamme fra Congo. Stammen blev oprindeligt importeret til Tyskland for at ende som træfinérplanker til lystyachtskibe, men har fået nyt liv i Skulpturparken hos Kunsthal Aarhus.

Oplev Jimmie Durhams monumentale skulptur 'Pagliaccio non son' fra 2011 (på dansk: Jeg er ikke en klovn), som er en stor maghonitræskamme fra Congo. Stammen blev oprindeligt importeret til Tyskland for at ende som træfinérplanker til lystyachtskibe, men har fået nyt liv i Skulpturparken hos Kunsthal Aarhus. Foto: Mikkel Kaldal / Kunsthal Aarhus, 2019

Kunsthal Aarhus åbner for digitale kunstoplevelser

Kunsthal Aarhus vil med nyt digitalt initiativ inspirere aarhusianerne til at gå en tur i skulpturparken, selv om museet er lukket

Af
Sofie Amalie Skovsager

AARHUS De danske museer er foreløbigt lukket ned for at mindske smittespredningen af coronavirus. Kunsthal Aarhus er en af de kulturinstitutioner i Aarhus, som har holdt lukket de sidste mange uger. Museet har derfor forsøgt sig med flere digitale tiltag, indtil museet igen må slå dørerne op, så kunstformidlingen ikke går i stå i lukkeperioden.

I forrige uge åbnede Kunsthal Aarhus for lydsporet til udstillingen 'Land', som lige nu ligger øde hen i kunsthallen. I ni dage kunne de interesserede fordøje føljetonen 'Lyt til LAND' i ro og mag bag hjemmets trygge mure.

De kunstinteresserede kan allerede nu glæde sig til endnu et digitalt tiltag. Kunsthal Aarhus er på nuværende tidspunkt ved at producere en række små korte videoer, hvor kurator og kunsthistoriker Mikkel Elming kort fortæller om Kunsthal Aarhus Skulpturparks mange værker. De første videoer er allerede tilgængelige på museets hjemmeside samt på de sociale medier. Det er på nuværende tidspunkt den eneste udstilling, museet kan holde åbent for byens borgere. Kunsthal Aarhus er yderst optimistiske i forhold til den digitale aktivitet.

"Vi har god grund til at tro, at byens borgere render rundt med en stor umættet kunst-sult," siger kommunikations- og PR-ansvarlig for Kunsthal Aarhus, Sille Kirketerp Berthelsen.

Sort Granit fra Congo (1977) er skabt af Willy Ørskov, og kan opleves som en del af den permanente installation i Kunsthal Aarhus' Skulpturpark. Skulpturen er en del af et opgør mod at kunst skal være ladet med en særlig betydning. Ørskov er citeret for at have sagt:

Sort Granit fra Congo (1977) er skabt af Willy Ørskov, og kan opleves som en del af den permanente installation i Kunsthal Aarhus' Skulpturpark. Skulpturen er en del af et opgør mod at kunst skal være ladet med en særlig betydning. Ørskov er citeret for at have sagt: "Skulpturens indhold er skulptur". Foto: Mikkel Kaldal / Kunsthal Aarhus, 2019

Kunst på egen hånd

Skulpturparken åbnede officielt i forbindelse med Kunsthal Aarhus' 100-års fødselsdag i 2017, hvor parken omkring museet blev til en skulpturpark med værker af danske og internationale kunstnere.

I parken findes både ældre værker, som Willy Ørskovs 'Sort Granit fra Congo' fra 1977 samt nyere værker. Senest er Sophia Loannou Gjerdings flag 'Rebreather: The wind as a drunk' fra 2020 blevet en del af skulpturparken. Flaget er inspireret af Disneys første tegnefilm i farver og viser en idyllisk flora, hvor naturen har menneskelige egenskaber.

Mikkel Elming fortæller i instruktionsvideoerne blandt andet om Henritte Heises deprimerende planet 'The Flanet', Jimmie Durhams monumentale mahognistamme 'Pagliaccio non son' og mange flere. Kunsthal Aarhus har klare forhåbninger for den digitale kunstformidling.

"Et besøg i skulpturparken er ikke nødvendigt for at få udbytte af videoerne, men vi håber selvfølgelig, at vi kan inspirere aarhusianerne til at gå en tur ned i parken på egen hånd," siger Sille Kirketerp Berthelsen.

I mellemtiden kan museets gæster holde sig opdateret på hjemmesiden kunsthalaarhus.dk og på Kunsthal Aarhus' facebook-side, hvor der kan læses mere om Kunsthal Aarhus Skulpturpark.

Publiceret 28 April 2020 10:00