The Boy That Got Away består af (fra venstre) Mathias Gregersen, Casper Simonsen og Tim Alvin Boström.

The Boy That Got Away består af (fra venstre) Mathias Gregersen, Casper Simonsen og Tim Alvin Boström. Foto: RaPix

The Boy That Got Away vender vrangen ud på nyt album

Det aarhusianske band The Boy That Got Away er klar med bandets tredje album ‘Colossus’. Et album, som sætter ord på tilværelsens tabuer og vender vrangen ud på rockdrengenes eget liv

Af
Mai-Britt Jeppesen

AARHUS "Hej Mai-Britt. Hvordan har du det?" lyder det i den anden ende af røret.

Det betænksomme spørgsmål kommer fra Tim Alvin Boström, forsanger og guitarist i det aarhusianske rock- og grungeband The Boy That Got Away. I en tid, hvor risikoen for smitte med Covid-19 er altoverskyggende og gør telefoninterview til den sikreste kommunikationskanal mellem mennesker. Således også mellem avisens journalist og Tim.

"Jo tak, alt vel her," svarer Århus Onsdags journalist og retter hurtigt fokus på det, dette interview skal handle om. Nemlig The Boy That Got Away’s, tredje album ‘Colossus’, som er ude 10. april. Et album, som tager livtag med tilværelsens allermørkeste sider.

"Vi har alle tre i bandet været igennem gigantiske livsomvæltninger siden vores seneste album ‘Moonsick’, som vi udgav i 2017," siger Tim så. Hans stemme er rolig og lavmælt. Slet ikke som den kraftfulde røst, han synger med, når han står i front for The Boy That Got Away.

"De kolossale forandringer, livet ind i mellem byder på. Det er dem, albummets titel ‘Colossus’ refererer til. Blandt andet," lyder det.

The Boy That Got Away har gravet dybt i sjælen og skrevet hårdtslående tekster, som vender vrangen ud på nogle af livets mørklagte tabuer. Og på bandmedlemmerne selv.

"Da vi tog i studiet på Djursland for at arbejde på pladen og satte os ned for hver især at nedfælde tanker, der kunne blive til sangtekster, kom selvmord op som et tema. Fordi vi i bandet havde en fælles ven, som uventet tog sit eget liv. Det var uvirkeligt og smertefuldt for os alle tre..." Tim holder en pause. Som for at dedikere nogle sekunders stilhed til en savnet ven.

"Selvmord er et af de største tabu, vi har herhjemme," fortsætter han så.

"Medierne dækker sjældent selvmord. Fordi man oplever, at der sker en stigning i selvmordsraten, når der bliver snakket om unge mennesker og selvmord. Så snakken bliver lukket ned, og man undgår at berøre emnet. Det vil jeg ikke være med til." Den sidste sætning siger Tim med en pludselig bestemthed i stemmen. Og med den et glimt af genkendelse til hans vokal på bandets album.

Viljen til at være med til at aftabuisere selvmord, fik Tim til at skrive en tekst om sit eget fiktive selvmord.

"Jeg havde brug for at sætte ord på, så jeg skrev ‘Dont Bring Me Back’, som handler om mit eget fiktive selvmord. Da jeg skrev nummeret, forsøgte jeg at sætte mig ind i, hvad det er for tanker, som fylder, når man vælger at tage sit eget liv," fortæller Tim.

Via sit arbejde som pædagog og mentor hos Fundamentet, et frivilligbaseret fællesskab for udsatte og sårbare, er Tim dagligt i tæt kontakt med mennesker, der befinder sig i risikogruppen for at tage deres eget liv.

"I kraft af mit arbejde interesserer jeg mig for, hvad det er for tanker, den her gruppe mennesker har. Jeg er nysgerrig på, hvad det er, der gør, at man bliver drevet helt derud."

Det aarhusianske rockband The Boy That Got Away udkommer med sit tredje album 'Colossus' 10. april.

Det aarhusianske rockband The Boy That Got Away udkommer med sit tredje album 'Colossus' 10. april. Grafik: Simon Lundvig

Når døden kommer tæt på

Selv mærkede Tim, døden ånde ham i ansigtet, da han forud for en opvarmningskoncert for Dizzy Mizz Lizzy tilbage i 2016 faldt om på bagscenen i hvad, der skulle vise sig at være et stressrelateret panikanfald. Et anfald der resulterede i et års sygemelding.

"Jeg troede, jeg skulle dø, da jeg lå der. I et helt år efter kunne jeg ikke slippe dødsangsten. Jeg har mange gange tænkt over, hvad det var, der skete og hvorfor. Det er jo ikke alene mig, det er sket for. Man ser det tit i den kunstneriske verden. Er det fordi, man vil det så meget, at man giver for meget af sig selv? Eller ryger man ind i den her branche, fordi man er sårbar fra start? Det er også nogle af de tanker, som ligger til grund for det her album," siger Tim.

De samme tanker ligger bag coveret på den nye plade; en hjerne i en stærk blå nuance omgivet af et boblende virvar af farver, som løber ud i hinanden.

"Siden mit kollaps for nu snart fire år siden, har jeg haft det som om, min hjerne er blevet restarted. Som om nogle løse ender derinde nu har nået hinanden. Jeg har tit haft det her billede på nethinden af en overophedet hjerne, som min hjerne jo nok var, da jeg faldt om. En hjerne, som ved en scanning, får billedet på monitoren til at blinke i alle mulige farver, som bare vælter rundt i hinanden og eksploderer. Det billede har grafiker Simon Lundvig foreviget på pladens cover," forklarer Tim.

En personlig plade

‘Colossus’ adskiller sig fra gruppens tidligere album ved at være blevet til i øvelokalet.

"Vores to tidligere album er blevet til ved, at jeg kom med noget, som vi så gik i studiet med og arbejdede ud fra. Med Colossus har det været anderledes; det er blevet til på gammeldags maner. Dengang man var teenager, stod man jo hver dag i øvelokale med sine venner og lavede musik. Det set-up og den stemning, har vi i bandet prøvet at genskabe. Alle tre mødte vi tomhændet op i øvelokalet med vores instrumenter og i modsætning til dengang, hvor det, man lavede, aldrig kom videre end til øvelokalet, udmøntede det sig for os i et helt album," fortæller Tim.

Ud over Tim, består The Boy That Got Away af Mathias Gregersen på bas og Casper Simonsen på trommer.

"I bandet kendte vi hinanden rigtig godt, men med det her album har vi lært hinanden endnu bedre at kende. Inspirationen til teksterne er kommet ved, at vi har interviewet hinanden på skift og svaret hudløst ærligt. Det her album handler om vores liv. Vi har ikke bare skrevet på noget tilfældigt," understreger forsangeren.

Pladen afspejler de enorme omvæltninger, bandets medlemmer har oplevet i livet i de senere år.

"Casper er blevet far for første gang. Jeg er selv blevet skilt, har indledt et nyt forhold og blevet far for tredje gang. Og ja... Der er bare sket så vanvittigt meget!" Det suser let i mobilens mikrofon, idet Tim puster ud.

"Pladen er på den måde meget personlig. For os alle tre. Men vil man have brudt tabuerne og medvirke til større åbenhed og mere samtale, så er man nødt til give slip og kaste sig selv i grams. Hvis ikke vi giver slip, hvordan skulle vi så kunne kræve af vores lyttere, at de skal gøre det?" spørger Tim et dybt åndedrag senere. Uden at forvente svar.

Trods de tunge emner, numrene på ‘Colossus’ cirkulerer om, mener Tim ikke, at pladen er mere dyster end bandets tidligere udgivelser.

"Med emner som dødsangst og selvmord, kan man godt få den fornemmelse, at det er en dyster plade. Men ved at åbne op for og sætte ord på de mørke følelser, bryder vi ikke alene tabuer. Vi bliver også klogere. Det efterlader i hvert fald mig med en positiv og opløftende fornemmelse i kroppen," siger Tim.

Stolthed og autentisk lyd

I forbindelse med udgivelsen af ‘Colossus’ spiller The Boy That Got Away releasekoncert på HeadQuarters i Aarhus 24. april. Men som det gælder alle livearrangementer i disse uger, kan koncerten risikere at blive udskudt grundet faren for smitte med Covid-19. Det afhænger af regeringens udmelding på den anden side af påske.

"Uanset holder vi fast i udgivelsesdatoen for pladen. Og så arbejder vi på at livestreame en releasekoncert - hvis koncerten på HeadQuarters må udskydes. Om det bliver os alle tre i studiet, mig der spiller en akustisk koncert eller noget tredje, det ved vi ikke endnu. Det afgørende er, at vi kan få ordentlig lyd ud til vores lyttere, men der kommer helt sikkert et eller andet," forsikrer Tim.

Ordentlig lyd er der i høj grad at finde på første singlen ‘Chapter One’, på anden singlen ‘Do Your Worst’ og på ‘Colossus’. Alt i alt ti numre, som rockdrengene er stolte af.

"Det er et album, vi har lavet for vores egen skyld, som vi er stolte af, og som vi har lyst til at vise hele verden. Og så er Colossus lyden af The Boy That Got Away - måske mere end nogensinde," slår Tim fast.

FAKTA: The Boy That Got Away

består af:

  • Tim Alvin Boström (vokal, guitar)
  • Mathias Gregersen (bas)
  • Casper Simonsen (trommer)

har eksisteret siden 2011

har spillet mere end 200 koncerter i både ind- og udland

har spillet support for blandt andre AC/DC, Dizzy Mizz Lizzy og Rival Sons

giver koncert på HeardQuarters, Valdemarsgade 1, 8000 Aarhus, 24. april 2020, klokken 20. Billetter her. (OBS! Koncerten kan risikere at blive udskudt grundet Covid-19).

indleder Danmarksturné 24. september 2020

Udgivelser:

  • ‘The Boy That Got Away’ (2014)
  • ‘Moonsick’ (2017)
  • singlen ‘Chapter One’ i februar 2020
  • singlen ‘Do Your Worst’ i marts 2020
  • ‘Colossus’ udkommer 10. april 2020

Se mere på facebook.com/theboythatgotaway og gig.to/tbtga

Publiceret 05 April 2020 06:00