Arian Kashef er med for anden gang i Aarhus Teaters succesforestilling 'Lyden af de skuldre vi står på'.

Arian Kashef er med for anden gang i Aarhus Teaters succesforestilling 'Lyden af de skuldre vi står på'. Foto: Emilie Therese

Mød Arian Kashef fra DR's 'Når støvet har lagt sig'

: "Jeg var nødt til at fjerne alt mit skæg"

I 2015 så Arian Kashef første gang en teaterforestilling. Fire år senere – i 2019 - blev han færdiguddannet fra skuespillerskolen i Aarhus. Lige nu er han aktuel i dramaserien ‘Når støvet har lagt sig’ på DR1 samt i Aarhus Teaters succesforestilling ‘Lyden af de skuldre vi står på’

Af
Mai-Britt Jeppesen

AARHUS Et enkelt forsøg tog det den dengang bare 18-årige Arian Kashef at komme igennem det mikroskopiske nåleøje og ind på Den Danske Scenekunstskole i Aarhus, hvorfra han blev uddannet skuespiller sidste år. Lige nu er han aktuel i rollen som Jamal i DRs dramasatsning ‘Når støvet har lagt sig’, som bliver vist hver søndag aften. Herudover står han på scenen i Aarhus Teaters genopsætning af ‘Lyden af de skuldre vi står på’; en forestilling han første gang medvirkede i som 3. års elev i 2017.

Godt fire timer inden ‘Lyden af de skuldre vi står på’ atter indhyller Aarhus Teaters Store Sal i toner fra den danske sangskat, sidder Arian Kashef i teaterets kantine. Med trimmet fuldskæg, sort cap, løse træningsbukser og en stram T-shirt, der afslører en flig af en tatovering på overarmen. Han synes at være blevet minimum fem år ældre, siden i søndags hvor han tonede frem på skærmen som Jamal i sjette afsnit af ‘Når støvet har lagt sig’.

“Jeg var nødt til at fjerne alt mit skæg, da jeg skulle spille rollen som Jamal. Fordi jeg skulle se meget yngre ud, end jeg er,” siger 24-årige Arian Kashef. Han har lænet sig godt tilbage i sofaen og støtter glasset med sort kaffe på låret.

Karakteren Jamal er en af de bærende roller i DRs nye dramaserie.

“Jeg kan godt lide, når historier påvirker mig. Da jeg læste manus til ‘Når støvet har lagt sig’, blev jeg ramt, og jeg vidste bare, at jeg måtte have rollen som Jamal; den unge, sårbare dreng, som har meget på spil,” fortæller Arian.

“Jeg havde ikke lavet så meget tv før, da jeg gik til casting på serien. Derfor var jeg nok heller ikke helt forberedt på, at det var så lang en proces. Først var jeg til casting, så var der ventetid. Så var jeg til casting igen, og så skulle jeg vente igen. Det tog en hel måned, før jeg fik svar!” Arian klapper sig på lårene, så det smælder, og kaffen skvulper faretruende i glasset.

Svaret fra DR kom, da Arian var i gang med prøverne til Scenekunstskolens afgangsforestilling,

“Jeg kunne se, min mobil bare havde ringet og ringet, og så pludselig tikkede der en sms ind fra Anja Philips, der er caster på serien. ‘Ta’ den!’ skrev hun. Og da jeg så tog telefonen, fortalte hun, jeg havde fået rollen som Jamal. Det var ret vanvittigt!” husker Arian.

Indspilningen af de ti afsnit af ‘Når støvet har lagt sig’ har taget rundt regnet et år.

“Det har været vildt at spille over for så dygtige og erfarne skuespillere som Karen-Lise Mynster, Lotte Andersen og Henning Jensen og få lov til at lære af dem. Det har været så fedt at være med i serien, og når man filmer sammen så længe, bliver man nærmest som en stor familie.”

Arian Kashef er lige nu akuel i 'Lyden af de skuldre vi står på' på Aarhus Teater samt i DRs dramaserie 'Når støvet har lagt sig'.

Arian Kashef er lige nu akuel i 'Lyden af de skuldre vi står på' på Aarhus Teater samt i DRs dramaserie 'Når støvet har lagt sig'. Foto: Emilie Therese

En ny verden

Arians forældre er fra Iran. Selv er han født og opvokset i København.

“Musik og historiefortælling har altid været en del af min familie og en del af mig. Op igennem min barndom har jeg ofte hørt min far spille på persiske trommer. Jeg har selv spillet violin i fire-fem år og er for nyligt begyndt at spille klaver. Men at jeg endte med at søge ind på skuespillerskolen, var egentlig ret tilfældigt...”

Arian drikker af sin kaffe, sætter glasset på bordet og ser tænksomt ud i luften nogle sekunder.

“Hele vejen op igennem gymnasiet var jeg meget kreativt anlagt. Jeg havde min egen YouTube-kanal og begyndte at optræde forskellige steder med forumteatret ‘C:ntact’. Men det var først, da jeg mødte skuespilleren Runi Lewerissa, at det gik op for mig, der fandtes en decideret skuespillerskole. Det var ham, der fortalte mig, at det var stedet at søge ind, hvis jeg gerne ville være skuespiller,” siger han så.

Med hjælp fra Runi Lewerissa begyndte Arian at øve op til Scenekunstskolernes optagelsesprøve.

“Runi foreslog, at jeg brugte en tekst fra ‘Romeo og Julie’ til optagelsesprøven. Han lånte mig manus og sendte mig i Det Kongelige Teater for at se forestillingen. Det var første gang nogensinde, jeg var i teateret, og det er kun fem år siden...” Arians brune øjne bliver større under kaskettens skygge.

“Jeg kan huske, jeg undrede mig, da folk klappede og rejse sig. Da jeg kom ud af teateret, ringede jeg til Runi for at spørge, hvad det var for en udgave af ‘Romeo og Julie’, jeg lige havde set. “De plejer jo at dø til sidst?!” sagde jeg til ham. Runi var ved at dø af grin. Det viste sig, at jeg var gået i pausen. Dengang vidste jeg jo ikke, at en teaterforestilling ofte har flere akter, og at der er pause imellem,” Arian ryster let på hovedet.

“Det siger lidt om, hvor lidt jeg kendte til teaterverden på det tidspunkt!”

Anden gang Arian Kashef var afsted for at se ‘Romeo og Julie’, blev en af de medvirkende skadet, og forestillingen måtte afbrydes. Først i tredje forsøg lykkedes det ham at se stykket til ende. Til gengæld fik teksten fra ‘Romeo og Julie’ ham altså ind på skolen i første forsøg.

“Jeg ville gerne arbejde med noget kreativt, men vidste ikke så meget om skuespilleruddannelsen.... Jeg havde ingen forventning om at komme ind, men havde den holdning at kom jeg ikke ind, måtte jeg jo bare prøve igen. Jeg anede ikke, hvad jeg ellers skulle efter gymnasiet.”

Da mailen med svaret fra Scenekunstskolens optagelsesprøve endelig tikkede ind, var Arian så nervøs for dens ordlyd, at han fik en ven til at åbne den.

“Jeg har altid haft svært ved at følge med i skolen. Fordi fagene ikke interesserede mig, og fordi jeg havde al for megen energi, jeg ikke kunne komme af med. Så da det gik op for mig, jeg var kommet ind på skuespillerskolen, var jeg overlykkelig. Det var første gang, jeg fik at vide, at der var noget, jeg havde talent for. Og så endda skuespillet, som jeg også selv følte, jeg var god til, og som jeg havde lyst til at arbejde med. Og så at få lov til at fordybe mig i præcis det i fire år - det var helt fantastisk!” Arians mørke fuldskæg kravler op i retning af ørerne, i takt med at hans smil bliver bredere.

Arian Kashef kendte ikke de gamle, danske salmer, før han selv skulle synge dem i 'Lyden af de skuldre vi står på'.

Arian Kashef kendte ikke de gamle, danske salmer, før han selv skulle synge dem i 'Lyden af de skuldre vi står på'. Foto: Emilie Therese

Intet er sikkert

‘Agnete og Havmanden’ og ‘Sig månen langsomt hæver’ er blot nogle af de gamle, danske salmer Arian Kashef har stiftet nærmere bekendtskab med i ‘Lyden af de skuldre vi står på”. I moderne, elektronisk samplede versioner komponeret af Nephew-frontmand Simon Kvamm og lydkunstner Marie Højlund.

"Jeg har altid gået på internationale privatskoler. Måske det er derfor, jeg ikke havde hørt de danske salmer, vi synger i stykket, før. Alle der kommer ind og ser 'Lyden af de skuldre vi står på' har et forhold til de danske sange, der er med. Alle forbinder dem med noget. Fremover vil jeg forbinde salmerne med min tid her på Aarhus Teater, det er helt sikkert," slår Arian fast.

'Lyden af de skuldre vi står på' var en bragende succes, da den spillede første gang i 2017. Og med hele otte ekstraforestillinger må dette års genopsætning siges at være det samme.

"Det er fedt at være med i en forestilling, som rører så mange mennesker. Og det kan vi, som er på scenen, tydeligt mærke, at den gør. Det er jo noget af det, teater kan. Med livepublikum får man en reaktion med det samme. Det er anderledes, når man laver tv. Det er ved at være længe siden, vi afsluttede optagelserne til 'Når støvet har lagt sig', men det er først nu, hvor serien bliver vist, at reaktionerne kommer. Det er selvfølgelig altid spændende at få feedback på serien og på min præstation som skuespiller, men for mig er det klart arbejdsprocessen med at indspille, der er det fedeste." Arian Kashef tager det tomme kaffeglas op og ruller det mellem håndfladerne.

Den unge skuespiller har allerede kunnet mærke, hvad det at være med i en DR dramaserie kan føre med sig.

"Det har allerede åbnet nogle døre, at jeg har været med i en dramaserie på DR. Jeg har lige indspillet en ny serie på DR3, ligesom jeg har medvirket i en spillefilm, som snart kommer i biograferne. Og så venter jeg på svar fra forskellige castings, jeg har været til," siger Arian. Hans attitude er rolig og afslappet. Ingen store armbevægelser eller fine fornemmelser.

"Jeg er meget opmærksom på ikke at lade tingene stige mig til hovedet. Jeg har da selvfølgelig råbt og skreget af begejstring, når jeg har fået en rolle. Men fordi jeg har fået en rolle, betyder det ikke, at jeg er sikret den næste. I det her fag er der aldrig noget, der er sikkert. Jeg ved, at jeg fortsat skal arbejde hårdt for at få flere roller," lyder det reflekteret fra Arian.

Og præcis det - at få flere roller - står højt på den unge skuespillers ønskeliste. Brede, mangfoldige roller.

"Jeg håber fortsat at få lov til at spille forskelligartede roller på både teater og film. Også gerne roller hvor karakteren ikke nødvendigvis hedder Hassan eller Mahmoud. Og så håber jeg at kunne leve af at være skuespiller - nu og fremover. Det er drømmen, og den går jeg efter!" Arian Kashef sætter sit tomme glas på bordet med et smæld. Målrettet som en dommer lader hammeren falde i en retssal ved domsfældelse. En målrettethed som nok skal bringe ham nærmere drømmen.

For Arian Kashef er det noget helt særligt at medvirke i en forestilling som 'Lyden af de skuldre vi står på', som gør så mærkbart et indtryk på publikum.

For Arian Kashef er det noget helt særligt at medvirke i en forestilling som 'Lyden af de skuldre vi står på', som gør så mærkbart et indtryk på publikum. Foto: Emilie Therese

FAKTA

‘Når støvet har lagt sig’

  • drama-serie i 10 afsnit
  • vises søndage på DR1
  • medvirkende er blandt andre Arian Kashef, Lotte Andersen, Karen-Lise Mynster, Henning Jensen, Jacob Lohmann og Filippa Suenson
  • Se mere på dr.dk/drtv

‘Lyden af de skuldre vi står på’

  • spiller til 14. marts, mandag til fredag kl. 19.30, lørdag kl. 16.00
  • Store Sal, Aarhus Teater, Teatergaden 8000 Aarhus C
  • Billetter på aarhusteater.dk
  • OBS!!! Aarhus Teater holder lukket fra torsdag 12. marts til og med 29. marts. Alle forestillinger og arrangementer aflyses i perioden. Læs mere her.

Publiceret 12 March 2020 06:00