Anna Ur Konoy spiller for første gang i sin efterhånden mangeårige skuespillerkarriere sammen med dukker i forestillingen 'Anna Walk With Me'.

Anna Ur Konoy spiller for første gang i sin efterhånden mangeårige skuespillerkarriere sammen med dukker i forestillingen 'Anna Walk With Me'. PR Foto

’Anna Walk With Me’: Når døden lærer os at leve

Døden får vinger og livet glans i Teater Katapults egenproduktion ’Anna Walk With Me.’ En forestilling om nærdødsoplevelser med skuespiller Anna Ur Konoy i hovedrollen - flankeret af håndførte dukker, musik og vokal

Af
Mai-Britt Jeppesen

AARHUS ”Der er ikke ord til at beskrive det. Til at beskrive den kærlighed, jeg føler til det her sted. Som 1000 solnedgange. Som en million mænd, kvinder og børns bankende hjerter. Som alle dine første og sidste kys samlet i et. Som at smile ned til dit nyfødte barn. Den slags kærlighed du har til dine udvalgte venner og familie igennem en milliard liv. Så meget at et enkelt menneske ikke kan overleve det.”

”Det er essensen af hele forestillingen, synes jeg - den umulige opgave det er at beskrive kærlighed. Den kærlighed der opstår, når nærdøden indtræffer. Og derefter,” siger Anna Ur Konoy om citatet, hun lige har læst op fra notesbogen, som ligger opslået på bordet foran hende. Et citat fra manuskriptet til forestillingen ’Anne Walk With Me’ af dramatikerne Nina Berry og Julie Petrine Glargaard. Forestillingen er denne sæsons egenproduktion fra Teater Katapult, hvor stykket spiller frem til 18. marts. Anna Ur Konoy spiller hovedrollen. Som Anna…

”Jeg spiller rollen som Anna, men titlen ’Anna Walk With Me’ har ikke noget med mig at gøre. Torben synes vist bare, navnet ’Anna’ lød godt i titlen. Så der er to Anna’er: rollen og så mig,” forklarer den aarhusianske skuespiller med henvisning til teaterchef på Teater Katapult, Torben Dahl, som har været med til at udvikle konceptet bag forestillingen.

’Anna Walk With Me’ vover at tage et skridt direkte ind i døden, åbne den op og gøre den lige så levende for publikum, som for de mennesker, der har oplevet nærdøden.

”Forestillingen handler om nærdødsoplevelser. Karakteren Anna er enlig mor med et godt job, men hun har svært ved at få sit privatliv til at hænge sammen. Hun kommer ud for et trafikuheld og bliver erklæret klinisk død – det vil sige, hendes hjerte ikke slår, og hun ikke trækker vejret. Anna får en nærdødsoplevelse, som ændrer hendes nære relationer, da hun kommer tilbage til livet. Oplevelsen gør, at hun får en indsigt, som påvirker hende i forhold til, hvad der er vigtigt i livet,” fortæller Anna Ur Konoy.

At mindske dødsangsten

I prøveforløbet har de medvirkende både på og bag scenen researchet på nærdødsoplevelser og talt med mennesker, der har haft nærdødsoplevelser.

”Musiker Julie Semmane, som spiller og synger i forestillingen, fik idéen til stykket for fire-fem år siden. Hun tog kontakt til Torben, og sammen har de to brygget videre på idéen, researchet og lavet workshops sammen med os andre,” siger Anna Ur Konoy.

”Det har været et af de mest lærerige og givende prøveforløb, jeg nogensinde har været med i. At stå ansigt til ansigt med mennesker, som har haft nærdødsoplevelser, og som i klarhed kigger os i øjnene og siger: ’I skal ikke være bange.’ Det gør indtryk!” Anna Ur Konoy gør store øjne.

Med forestillingen håber hun og resten af holdet at kunne medvirke til at bryde tabuet omkring døden og mindske den angst for døden, der er så udbredt.

”Dødsangst kan snige sig ind i alt muligt. I måden man færdes i verden på. Eller måden man er på over for sine børn. Herhjemme er dødstemaet betændt. Det vil vi gerne løsne op for med ’Anna Walk With Me’. For hvis nu man ikke var så bange for døden, måske man så bedre kunne leve?” spørger Anne Ur Konoy retorisk.

Hun understreger, at ’Anna Walk With Me’ ikke er en tung forestilling om døden, men nærmere en forestilling, der skal give lyst til livet.

”Mange af dem, vi har talt med, som har haft en nærdødsoplevelse, fortæller uafhængigt af hinanden om de samme oplevelser. De fortæller om en tunnel eller en port, om et smukt, ikke-jordisk lys og om, at tiden der er en anden størrelse. Flere fortæller også, at de bliver mødt af hjælpere – engle eller slægtninge – som udviser stor kærlighed. Man er ikke alene – deraf titlen på stykket,” forklarer Anna Ur Konoy.

”Fælles for de mennesker, der har oplevet nærdøden, er også, at deres liv er blevet meget værdifuldt på en ny måde. De har pludselig indset, hvad de har at miste. Meget tankevækkende…” tilføjer hun.

Anna Ur Konoy har ikke selv haft en nærdødsoplevelse, men har troet på og været optaget af beretninger herom, også inden hun kom med i forestillingen.

”Jeg nærer stor ydmyghed omkring at skulle postulere at have haft en nærdødsoplevelse – for det har jeg jo ikke. Men efter at have talt med så mange mennesker, der har, får vi i en eller anden grad lov til at fornemme, hvad det vil sige. Ved at have beskæftiget os med emnet og dvælet ved det, har vi en følelse af at have fået måske bare en tusindedel bid af kagen.”

På scenen i 'Anna Walk With Me' spilles alle andre karakterer end Anna af livagtige dukker med hver deres personlighed. Lavet og ført af Rolf Søborg Hansen.

På scenen i 'Anna Walk With Me' spilles alle andre karakterer end Anna af livagtige dukker med hver deres personlighed. Lavet og ført af Rolf Søborg Hansen. PR Foto

Dukker med personlighed

Anna Ur Konoy er den eneste egentlige karakter på scenen. Alle andre karakterer spilles af dukker, ført af dukkemager og -fører Rolf Søborg Hansen.

”For mig har det været en stor gave og oplevelse at møde Rolf. Han formår at give dukkerne hver sin personlighed og gøre dem levende. Det er kommet bag på mange af os, hvor stærkt et udtryk de dukker har,” siger Anna Ur Konoy med tydelig overraskelse i stemmen.

Hun blev uddannet fra Skuespillerskolen i Aarhus i 1996 og har været med i et utal af små og store forestillinger på scener rundt omkring i landet. Men dette er første gang, hun spiller overfor dukker.

”Det er en ny verden for mig. Men Rolf kan noget helt unikt, der gør, at man helt glemmer hans tilstedeværelse og bare bliver suget ind i dukken,” siger Anna Ur Konoy og uddyber:

”Der er noget befriende ved at have valgt dukker til at formidle det her tema. Dukken repræsenterer en anden form for renhed og uskyld, som gør, at man som publikum kan kapere mere end hvis, vi havde været flere skuespillere på scenen.”

Også musikken, som fremføres af Julie Semmane og er komponeret af lyddesigner Ayo, kan noget helt særligt.

"'Der er noget med musikken, der er helt rigtigt. Den går ind og rammer et dybere sted.' Sådan sagde en af de personer, vi har talt med, som har mærket døden helt tæt på, da hun hørte en lydbid fra forestillingen. Det er i høj grad Julie og Ayos fortjeneste. Selvfølgelig i samspil med vores instruktør, Petra Berg, som har en unik evne til at skabe et lyttende rum, hvor vi sammen får skabt et troværdigt og vidunderligt univers på scenen," siger Anna Ur Konoy.

Hendes håb er, at ’Anna Walk With Me’ kan være med til at belyse døden med kærlighed.

”Med forestillingen får vi sat vinger på døden. Vi ønsker, at folk må gå herfra mere rige og lettede, end da de kom. Og måske reflektere over om man virkelig skal helt ud og dø for at forstå, at man skal gribe livet. For det skal man; leve. Livet er vigtigt!”

FAKTA: ’Anna Walk With Me’

OBS: Regeringen har opfordret alle indendørs kulturinstitutioner til at lukke ned i 14 dage grundet Corona-virus/COVID-19's hastige smittespredning. Således har Teater Katapult foreløbigt aflyst alle forestillinger/shows i perioden fredag 13. marts til og med søndag 29. marts.

  • spiller frem til 18. marts på Teater Katapult, Skovgårdsgade 3, 8000 Aarhus C
  • egenproduktion fra Teater Katapult i co-produktion med Nordisk Teaterlaboratorium - Odin Teatret
  • Idé: Julie Ben Semmane
  • Koncept: Julie Ben Semmane og Torben Dahl
  • Manuskript: Julie Petrine Glargaard og Nina Berry (UK)
  • Instruktør: Petra Berg
  • Skuespiller: Anna Ur Konoy
  • Performere: Julie Ben Semmane (sang/musik) og Rolf Søborg Hansen (dukker)
  • Se mere på katapult.dk

Publiceret 12 March 2020 06:00