Kaos i køkkenet, hvor karrierekvinden forbereder fødselsdag for en et-årig. Flere af livets facetter udfolder sig i dette foto, der er et af ud af ni i projektet The Female Gaze.

Kaos i køkkenet, hvor karrierekvinden forbereder fødselsdag for en et-årig. Flere af livets facetter udfolder sig i dette foto, der er et af ud af ni i projektet The Female Gaze. Foto: Karoline Lieberkind

Ærlige kvinder viser indre kaos

Foto, dans og tekster viser kvinder som hele mennesker - der også laver lort

Af
Bente Tahmasbi Hansen

Aarhus En kvinde med fem centimer lange røde negle, 15 centimeter hæle, gennemført makeup og et pink jakkesæt sidder på gulvet i et kaotisk køkken med et farligt greb på en baby. Hun skriger desperat mod kameraet.

Babyen er ligesom køkkenet smurt ind i mel og fløde. I forgrunden er der en fødselsdagslagkage med et enkelt lys. På køkkenbordet i en stor skål sidder en anden baby fredeligt. Små børn, fødselsdag og lykke er blandet med kaos og desperation.

Det er et i rækken af fotos, der er med i forestillingen 'The Female Gaze', som vises på Kvindemuseet i Aarhus 8.-14. marts. Skuespiller Line Bie Rosenstjerne fra Alias Teaterproduktion er initiativtager og en af de otte kunstnere i projektet.

Bag facaden

"Vi vil gerne se godt ud, være en god mor, en god kæreste og måske en speltkvinde. Men bagved er alt et gigantisk rod, og man kan som mor have lyst til at kyle børn ud ad vinduet. Vi har arbejdet med det indestængte," siger hun om billedet.

Alle mennesker skal jævnligt tømme tarmene - også feminine kvinder.

Alle mennesker skal jævnligt tømme tarmene - også feminine kvinder. Foto: Karoline Lieberkind

Et andet foto viser en kvinde på hug på et badeværelse, hvor alt er pink og lyserødt. Hun har lagt en kæmpe bunke afføring på gulvet.

"Kvinder skal også skide, selv om de aldrig taler om det. På badeværelset viser vi vores inderste natur. Der kan vi være alene og ærlige, og samtidig skaber vi vores masker der, inden vi går ud i verden," fortsætter Line Bie Rosenstjerne.

Man kan ikke lige umiddelbart se det, men hun er kvinden på alle billederne. De er vidt forskellige, men viser alle en side af den gennemgående figur, Line.

Artiklen fortsætter under videoen.

          

Indslaget er produceret af Palle Hansen fra TV Aarhus.

En kanin følger med

"Det forenklede billede er uinteressant. Vi vil med projektet undersøge, om vi tør være modige nok til at vise det komplicerede og uskønne. Det går godt, " siger skuespilleren.

Alle dele indgår på Kvindemuseet, hvor Line Bie Rosenstjerne fremfører teksterne som korte scener, mens en danser fra Uppercut Danseteater, Stephanie Thomasen, giver dem et andet liv.

I både billederne og forestillingen bruger kunstergruppen en kanin, som billede på kvindens alterego.

Det betyder, at man i alle billederne og i forestillingen vil finde en kanin, hvis man ser godt efter.

"Kaninen er mange forskellige ting. Den kan være en udbryder-kanin, som altdi vil grave sig ud af sit bur. Den kommer op af tryllekunstnerens, den er et kældedyr og den kan være en playboy-bunny," siger Line Bie Rosenstjerne.

Gruppen arbejder med et råt og humoristisk udtryk i både tekster, billeder og forestillingen.

Skuespiller Line Bie Rosenstjerne fremfører en række tekster sammen med danseren, Stephanie Thomasen, som ses i baggrunden.

Skuespiller Line Bie Rosenstjerne fremfører en række tekster sammen med danseren, Stephanie Thomasen, som ses i baggrunden. Foto: Palle Hansen, TV Aarhus

Fakta

The Female Gaze

Teksterne er skrevet af Anna Bro, Mette Heeno og Line Mørkeby

Skuespiller Line Bie Rosenstjerne fremfører dem

Stephanie Thomasen danser dem

Scenografien er en installation af Nadia Nabil

Den består af Karoline Lieberkinds fotografier, som hænger i vægstore stofprints

Instruktør Line Paulsen skaber den røde tråd mellem tekst, dans og foto-installation

The Female Gaze spiller på Kvindemuseet i Aarhus 8. – 14. marts

Publiceret 05 March 2020 10:00