Jeppe Uggerhøj er ny, idérig, entusiastisk og erfaren kunstnerisk chef i Musikhuset Aarhus.

Jeppe Uggerhøj er ny, idérig, entusiastisk og erfaren kunstnerisk chef i Musikhuset Aarhus. Foto: Anders Hede

Jeppe Uggerhøj: Jeg kommer aldrig til at læne mig tilbage

Som ny kunstnerisk chef i Musikhuset Aarhus er Jeppe Uggerhøj optaget af at finde balancen mellem at nå det brede publikum og samtidig forny sig. Så kulturhuset fortsat kan vækste og skille sig ud

Af
Mai-Britt Jeppesen

AARHUS ‘Jeppe Uggerhøj’ står der på et lille skilt på væggen uden for et af kontorerne på en af Musikhuset Aarhus’ mange gange. Bag navnet er kulturhusets nye kunstneriske chef.

Jeppe Uggerhøj tager imod med et imødekommende nik og et fast håndtryk. Han tager Århus Onsdags journalists frakke, hænger den på en bøjle og anviser en stol. På bordet står to kopper, hvor kaffen allerede er skænket.

Jeppe Uggerhøj kommer fra en stilling som programchef i Musikkens Hus i Aalborg, hvor han har været ansat siden 2013.

“Jeg tiltrådte stillingen som kunstnerisk chef i Musikhuset 1. december, så jeg sidder stadigvæk lidt på kanten af stolen for at være sikker på, jeg er helt med på, hvad der foregår. Der er stadig meget nyt, jeg skal lære at kende; systemer, procedurer og ansigter. Der kan jeg godt være lidt utålmodig. Jeg har det bedst med at være 100 procent inde i alting, men det kan man ikke være fra dag et, når man begynder i et nyt job, det ved jeg godt. Og det skal også nok komme det hele,” siger han fortrøstningsfuldt. Han sætter sig og rykker den ene kaffekop nærmere.

Jeppe Uggerhøj er diplomuddannet musiker fra Det Jyske Musikkonservatorium. Herudover har han en uddannelse i erhvervsøkonomi og musikvidenskab fra Aarhus Universitet.

“Jeg er uddannet musiker og har spillet rigtig mange koncerter i Musikhuset. Blandt andet sammen med Symfoniorkestret. Så jeg kender huset rigtig godt som udøvende musiker. Og så har jeg igennem min tid i Musikkens Hus selvfølgelig fulgt nøje med i, hvad der har rørt sig her,” fortæller Jeppe Uggerhøj. Han har boet i Aarhus siden ‘96, men hans nordjyske dialekt afslører opvæksten i Hjørring.

“Jeg har altid haft indtryk af, at Musikhuset har kørt godt; at det er et hus, der er stor tiltro til. Og efter at have sat mig i stolen her, er jeg af den opfattelse, at Musikhuset er et hus med højt til loftet også internt. Det er en platform, hvor der er mulighed for at afprøve nye idéer og projekter. Og det er vigtigt. Jeg nærer stor respekt for det, der er og har været, men jeg tror også på, at et kultur- og musikhus i den her størrelse skal være i konstant udvikling.”

I jobbet som kunstnerisk chef i Musikhuset Aarhus beskæftiger Jeppe Uggerhøj sig med sine to hovedinteresser; musik og forretning.

I jobbet som kunstnerisk chef i Musikhuset Aarhus beskæftiger Jeppe Uggerhøj sig med sine to hovedinteresser; musik og forretning. Foto: Anders Hede

Vigtigt at skille sig ud

Den Skaldede Frisør, Star Wars, Chick Corea og The Bodyguard er blot et sparsomt udpluk af de flere end 1.500 arrangementer, som udgør Musikhusets program i 2020. Et program som Jeppe Uggerhøj fremover kommer til at stå i spidsen for.

“Diverse opgaver vedrørende økonomi og marketing vil også lande på mit bord, men idet aktiviteterne her i huset er genereret af programmet, er der ingen tvivl om, at det er på programmet, jeg kommer til at bruge størstedelen af min tid,” konkluderer han.

Programmet for den kommende sæson er for længst lagt fast. Så det bliver først fra efteråret, Jeppe Uggerhøjs aftryk for alvor vil være at se på Musikhusets repertoire.

“Jeg har seks års erfaring fra Musikkens Hus i Aalborg, som jeg kan trække på i programplanlægningen. Noget af det, jeg er meget optaget af, er balancen mellem at appellere til det brede publikum og samtidig turde tænke anderledes og turde forny sig. For mig at se er det vigtigt, at Musikhuset skiller sig ud fra andre musik- og kulturhuse rundt omkring.” Jeppe Uggerhøj pauser kortvarigt sin talestrøm og snupper en tår kaffe.

“En måde hvorpå vi kan skille os ud er ved at præsentere nye, unikke ting, som ikke kan opleves andre steder. Sådan som vi har gjort det i den seneste sæson med blandt andet succesmusicalen The Book of Mormon. Og med Ringenes Herre Live, hvor vi parrer to verdener: film og klassisk musik spillet live af Aarhus Symfoniorkester,” fortsætter han.

Idéerne står i kø og entusiasmen er tydelig.

“En anden måde at skille sig ud på er ved selv at sætte skibe i søen. Vi skal ikke alene invitere byen ind i Musikhuset. Musikhuset skal også være til stede i byen. Og det er vi allerede via vores samarbejde med Jazzfestivalen og Aarhus Festuge. Jeg håber meget at kunne etablere endnu flere samarbejder - både internt i huset og med eksterne samarbejdspartnere. Det giver os synlighed i bybilledet og skaber grobund for nye, unikke oplevelser, som kan tiltrække nye publikummer,” lyder det.

Nærvær og fællesskab

Musikhuset Aarhus præsenterede i januar sidste år en ny brandingstrategi under overskriften ‘Life is live’. En strategi Jeppe Uggerhøj kan identificere sig med, og som han ønsker at forfølge.

"Musikhusets rolle er ikke at putte folk i kasser, men at tilbyde forskellige rammer, som kan give oplevelser, der adskiller sig fra dem, man kan få derhjemme via tv eller computer. Det er det, der ligger i ‘Life is live’; vi bestræber os på at give publikum en følelse af nærvær og fællesskab. Af at blive rørt eller skubbet til. Vi vil skabe en helhedsoplevelse for vores gæster og publikum. Ikke alene når de går til et af vores arrangementer, men i det øjeblik de træder ind i vores foyer,” fastslår han.

På Musikhusets hjemmeside er billetter til flere af den kommende sæsons arrangementer allerede i salg. Men Jeppe Uggerhøj vil ikke afsløre, hvad der derudover er på programmet i den nye sæson. Ikke før til den officielle præsentation 22. januar. Men et par generelle ord, vil han godt sætte på:

“I 2020 vil man fortsat kunne opleve en jævn fordeling mellem koncerter og forestillinger, ligesom vi fortsætter i musicalsporet, som rigtig mange mennesker er glade for. Så vi bibeholder flere af de tilbud, vi allerede har. Nogle vil vi måske dyrke endnu mere, mens andre vil blive vinklet anderledes,” røber han.

Et drømmejob

Trods sine mange års erfaring som udøvende trompetist, får planlægningen af de hundredvis af arrangementer fordelt på Musikhusets elleve scener ikke Jeppe Uggerhøj til at længes efter selv at stå i rampelyset. Tværtimod.

“Jeg savner ikke at spille trompet. Slet ikke. Når jeg møder ind om morgenen, går jeg forbi konservatoriets øvelokaler, hvor de er i gang med at varme op. Jeg husker det meget tydeligt; de samme øvelser igen og igen. Og så tænker jeg faktisk: Godt, det ikke er mig!” ler han.

Siden han var helt ung, har Jeppe Uggerhøj spillet musik, men i et eller andet omfang har han altid tænkt, han ikke skulle være musiker. Det blev han bare.

“For mig var musikken en hobby. Jeg har ligesom altid været bevidst om, at jeg skulle noget andet med mit professionelle liv. Men tilfældigheder gjorde, jeg kom ind på konservatoriet. Og da jeg var færdig der, blev jeg bare ved med at spille musik. Fordi det var sjovt, miljøet trak i mig og jeg var omgivet af gode folk...”

Først da han i 2013 blev ansat i Musikkens Hus i Aalborg, lagde han trompeten på hylden.

“Jeg stoppede med at spille og solgte min trompet. Eller mine trompeter. Jeg havde en del. Ikke fordi jeg ikke kunne lade dem være, hvis de var der. Mere fordi man lynhurtigt kommer ud af træning, når ikke man spiller, og når man bliver mindet om, man ikke længere kan spille, som man kunne engang, så er det bare ikke fedt længere,” forklarer han med et let træk på skuldrene.

“I det her job beskæftiger jeg mig med mine to hovedinteresser: musik og forretning. På den måde er jobbet her mit drømmejob. Nu glæder jeg mig bare til at komme helt ned i materien. Og derfra blive i stand til også at løfte blikket og se det hele fra den anden side af Atlanten. Vi skal huske at se ud. Og at se ind udefra. Så vi fortsat kan udvikle os, blive større og skille os ud.” Jeppe Uggerhøj løfter sin kop op til munden. Kun for at erfare at den er tom.

“I den sammenhæng tror jeg, min rastløshed og utålmodighed passer meget godt til den her stol. I min stilling handler det om hele tiden at holde sig i gang, finde nye veje og være åben for nye input. Lige nu sidder jeg yderst på stolen for at være sikker på, jeg ikke misser noget. Men selv når jeg er 100 procent inde i alting, kommer jeg ikke til at læne mig tilbage. Jeg kommer aldrig til at læne mig tilbage, det rimer ikke på min stilling,” siger han så og rykker endnu længere frem på stolekanten. En tydelig understregning af at ‘at læne sig tilbage’ heller ikke rimer på Jeppe Uggerhøj.

FAKTA: Jeppe Uggerhøj

  • 43 år
  • diplomuddannet musiker fra Det Jyske Musikkonservatorium
  • uddannet i erhvervsøkonomi og musikvidenskab fra Aarhus Universitet
  • spillet i forskellige orkestre blandt andet Aarhus Symfoniorkester
  • arbejdet som leder indenfor talentudvikling
  • arbejdet som programchef i Musikkens Hus i Aalborg 2013-2019
  • tiltrådte stillingen som kunstnerisk chef i Musikhuset Aarhus 1. december 2019

Publiceret 24 January 2020 06:00