Bolette Bjerre (tv.) og Kaja Kamuk er en del af castet på krimithrilleren 'The Nether', som stiller skarpt på grænsen mellem den virkelige og den virtuelle verden.

Bolette Bjerre (tv.) og Kaja Kamuk er en del af castet på krimithrilleren 'The Nether', som stiller skarpt på grænsen mellem den virkelige og den virtuelle verden. Foto: Mai-Britt Jeppesen

En virtuel verden uden grænser

Teatret Svalegangens krimithriller ‘The Nether – Din Underverden’ stiller skarpt på vores færden i den virkelige kontra den virtuelle verden. Kaja Kamuk og Bolette Bjerre er med i forestillingen, der får premiere 9. november

Af
Mai-Britt Jeppesen

AARHUS Forestil dig en lys, smuk og ukompliceret verden, hvor du kan være den, du vil, og gøre hvad du vil. Uden at det har nogen konsekvenser. Eller har det? Det er problemstillingen i ‘The Nether – Din Underverden’, som spiller på Teatret Svalegangen fra 9. november. Stykket er en anmelderrost krimithriller fra 2013 af den amerikanske dramatiker Jennifer Haley. Et stykke som stiller store moralske, etiske og eksistentielle spørgsmål.

Handlingen udspiller sig i fremtiden omkring år 2050. Nutidens internet er afløst af en fuld-sensorisk virtuel platform, kaldet The Nether, hvor brugerne kan logge sig ind i et magisk univers, hvor de kan udleve forbudte drifter og tilfredsstille enhver fantasi. Og samtidig flygte fra en grå, udhungret og todimensionel virkelig verden, hvor alle menneskelige relationer er gledet i baggrunden.

“Vi har rigtig mange ‘båt-ord’. ‘The Nether’ er jo en krimi, så vi skal nødigt komme med nogle spoilers. Det er bare virkelig svært at sige noget, uden at sige for meget...” Kaja Kamuk bider sig i underlæben. Bolette Bjerre, der sidder over for hende, nikker enigt.

De to er en del af et cast på i alt fem på ‘The Nether’. Kaja Kamuk spiller efterforskeren Morris, som fra sin plads i den virkelige verden skal forsøge at opklare, hvad der givetvis er forbrydelser begået i The Nether. Bolette Bjerre spiller pigen Iris, en karakter som kun findes i den virtuelle verden.

“Rollen som Morris adskiller sig væsentligt fra roller, jeg har haft før. Morris er en meget kompleks dame med flere agendaer. Og så er hun både personligt og professionelt involveret... Så har jeg vist ikke sagt for meget,” røber Kaja.

Hun har arbejdet med at få Morris til at fremstå meget stram, så hun kan repræsentere den grå, trøstesløse virkelige verden bedst muligt.

“Det er nyt for mig at spille så tilknappet - og en stor udfordring, når man, som jeg, har krudt i måsen. Men det er spændende at få lov til at dykke ned i en karakter af den her type. Så sørger jeg bare for at hoppe og danse, så snart jeg kan se mit snit til det imellem prøverne,” ler hun.

Mens Morris befinder sig i den virkelige verden, eksisterer barnet Iris kun i The Nether.

“Jeg har spillet barn før. Men denne gang kommer min karakter ud i nogle helt andre situationer, end jeg før har prøvet,” forklarer Bolette med et hemmelighedsfuldt ansigtsudtryk.

“Og så er jeg blevet udfordret på min digitale viden!” Hun sender et sigende smil i retning af Kaja.

“Også her!” siger Kaja.

Krimithrilleren 'The Nether - Din Underverden' får premiere på Teatret Svalegangen 9. november.

Krimithrilleren 'The Nether - Din Underverden' får premiere på Teatret Svalegangen 9. november. PR Foto

Digital stillingtagen

Privat har Bolette valgt alle former for sociale medier fra.

“Til dagligt lever jeg et ret analogt liv, hvor jeg - når jeg møder nye mennesker – kan spørge dem, hvad de laver og være oprigtigt interesseret i deres svar. Fordi jeg ikke allerede har set det hele på Facebook. På den måde er det også virkelig interessant for mig at skulle forholde mig til tematikken i ‘The Nether’: Skal man fravælge den digitale verden? KAN man fravælge den digitale verden? Og er alt tilladt, så længe det sker i et virtuelt univers?” Bolette gør store øjne.

I kraft af sin rolle som Morris har også Kaja måttet tage stilling til parametre indenfor digitalisering, som hun ellers bevidst har holdt en armslængde fra sig.

“Hverken min digitale viden eller interesse er særlig stor, men min medvirken i ‘The Nether’ har tvunget mig til at tage stilling til den teknologiske udvikling. I ‘The Nether’ sættes alt på spidsen. Her findes en gård, hvor folk - primært mænd - kommer og forlyster sig på alle tænkelige måder. Det har fået mine tanker til at buldre afsted. For hvad er egentlig min holdning til de her virtuelle rum, hvor man kan gøre, hvad man vil uden at gøre skade på hverken sig selv eller andre...” Kaja ryster på hovedet og ser momentalt rådvild ud.

“Jeg er en mor fra helvede, når det kommer til internettet. Mine børn skal ikke have adgang til hvad som helst på nettet når som helst. For mig er det vigtigt, de lærer at bruge deres fantasi og udvikler deres empati. Det kræver, at de er til stede i den virkelige verden. Men det er måske en gammeldags opfattelse...? Samtidig spørger jeg mig selv; Hvorfor skal man ikke have lov til at være den, man er, i en virtuel verden, så længe det ikke er til skade for andre?” Kaja trækker på skuldrene.

“Jeg ved ikke, hvor jeg står. Det er jeg heller ikke sikker på, jeg gør, når vi har spillet den sidste forestilling. Jeg kan finde mange argumenter imod. Men også mange for," siger hun så og lader sig falde tilbage i stolen.

Virkelig versus virtuel

Bolette har trukket benene op under sig. Med hagen hvilende på knæene har hun lyttet intenst til Kaja.

“Lever man i et samfund, hvor det gør ondt at trække vejet - i både reel og overført betydning - hvorfor så ikke have muligheden for at gå ind i en verden, hvor det ikke gør ondt? Jeg synes, det er en smuk tanke, at der findes en verden, hvor man ikke behøver at lade sig begrænse af det fysiske. Men det er samtidig vigtigt, at vi ikke glemmer den her verdens skønhed,” lyder det fra Bolette. Hun løfter hagen fra knæene.

En af de problematikker, forestillingen belyser, er, hvor vidt noget er ulovligt, så længe det foregår i en virtuel verden.

“Forestillingen stiller mange interessante spørgsmål. Er vi de samme mennesker på nettet, som vi er i virkeligheden? Er det, der er ulovligt i den virkelige verden, også ulovligt, når det udelukkende foregår på nettet? Kan man overhovedet være kriminel i en virtuel verden?” spørger Bolette retorisk og tager en slurk af sin kaffe.

“Jeg er i gang med at læse en bog om hjernen. Ifølge den viser forskning, at hjernen ændrer sig rent fysisk alt efter, hvilke tanker vi tænker, og hvilke valg vi træffer. I den virtuelle verden er der ingen ofre, men vi tænker tanker og træffer valg. Så hvis jeg slår ihjel på nettet, gør det mig så til morder i virkeligheden? Og får man afløb for nogle tendenser og lyster på nettet, eller nærer man dem?” filosoferer hun videre.

Der er stille i Teatret Svalegangens café nogle sekunder. Begge skuespillere ser tænksomme ud.

Så tilføjer Bolette:

“Midt i alle uhyrlighederne er der også blevet plads til en lille kærlighedshistorie i ‘The Nether’. Og med den spørgsmålet om, hvorvidt kærlighed er reel, når den opstår på nettet? Det tror jeg personligt, at den er. Fordi jeg tænker, at følelserne - hvad end de opstår i den virkelige verden eller i The Nether - er de samme.”

Kaja supplerer:

“Forestiller vi os The Nether som det her wonderland, den her slikbod hvor man bare kan tage for sig - hvornår er man så fed up? Hvad bliver det ultimative? Måske bliver det netop den lille kærlighedshistorie, den stille flirt eller den forsigtige berøring.”

Indhentet af fremtiden

Den teknologiske udvikling går lynende stærkt, og meget er sket siden 2013, hvor ‘The Nether’ er skrevet.

"Den teknologiske udvikling har overhalet os indenom. Noget af det, man dengang havde forestillet sig, måske kunne blive virkeligheden langt ude i fremtiden, det sker lige nu. Men det, at tingene accelererer og det, at vi faktisk allerede har vænnet os til nogle af de her tanker, gør faktisk bare forestillingen endnu mere aktuel,” siger Bolette.

Kaja rykker igen frem på stolen.

“Præcis. Jeg læste en artikel på dr.dk forleden. Om undercover agenter på internettet, der er en del af regeringens initiativ; ‘Tryghed og sikkerhed i det offentlige rum’. Det er noget af det, vi har med i forestillingen – og det foregår jo lige nu og her!” siger hun og slår ud med armene.

“Og netop derfor. Fordi elementer i stykket er gået hen og blevet en del af vores virkelighed i dag, gør det det muligt at identificere sig med de følelser, karaktererne har, og aktivt leve sig ind i stykket.” Bolette kaster et blik på klokken, tømmer sin kop og rejser sig. Dagens prøve begynder om små tyve minutter.

Kaja rejser sig også.

“’The Nether’ er ikke en forestilling, der moraliserer eller udråber noget som rigtigt eller forkert. Men forhåbentlig ansporer den publikum til at forholde sig til, hvor langt de vil gå for at komme ind i The Nether. Og hvor langt de vil gå, når de er der,” siger hun.

"Vi håber, forestillingen vil få publikum til at tænke over de valg, de foretager sig. Vi kan ikke bare læne os op ad lovgivningen. Vi har selv et ansvar i alt det her.” Bolettes sætning hænger i luften længe efter, at hun og Kaja har givet hånd til farvel og er forsvundet ind i Teatret Svalegangens Store Sal. Ind i The Nether.

FAKTA: 'The Nether – Din Underverden'

Premiere 9. november. Spiller frem til 7. december

Medvirkende:

Bolette Engstrøm Bjerre, Kaja Kamuk, Mikael Helmuth, Morten Kjær og Holger Østergaard

Tekst: Jennifer Haley

Instruktion: Madeleine Rønn Juul

Scenografi: Siggi Óli Pálmason

Lyddesign: Anton Bast

Lysdesign: Henrik Sloth

Produceret af Teatret Svalegangen

Billetter på svalegangen.dk

Publiceret 03 November 2019 07:00