Douglas Gordon følger gennem 17 kameraer den franske fodboldspiller Zidane gennem en hel fodboldkamp. Der zoomes ind på manden og spillets taktiske og psykologiske aspekter. Har man lyst til at se kunstværkerne og læse om historierne bag, kan man opleve udstillingen 'In my Shadow' af Douglas Gordon på Aros frem til 16. februar 2020.

Douglas Gordon følger gennem 17 kameraer den franske fodboldspiller Zidane gennem en hel fodboldkamp. Der zoomes ind på manden og spillets taktiske og psykologiske aspekter. Har man lyst til at se kunstværkerne og læse om historierne bag, kan man opleve udstillingen 'In my Shadow' af Douglas Gordon på Aros frem til 16. februar 2020. Foto: Douglas Gordon

Aros: Zidane og Robert De Niro som kunst

Zidane fra 17 vinkler, en liggende elefant og Robert De Niro er blandt værkerne af videokunstneren Douglas Gordon, der udstilles på Aros under titlen 'In my Shadows'

Af
Anna E. Køhlert

Robert De Niro og Zinedine Zidane optræder begge i Douglas Gordons kunstværker, når både de mørke og lyse sider af livet vises. Aros skaber Nordeuropas hidtil største udstilling af den skotske videokunstner.

Værkerne er opstillet i store mørke rum med, hvad der føles, som uendeligt højt til loftet. Hvert rum indeholder sine skærme med videoer og har sine musikalske lyde. Dysterheden spreder sig, og man føler, at man i mørket kryber langs væggene for at søge efter lys. Et lys som man kun får fat i kraft af de store skærmes afspilninger af Douglas Gordons videoværker.

Ikoniske værker

"Are you talking to me?", spørger Robert De Niros ikoniske figur sit eget spejlbillede i filmen Taxi Driver (fra 1976 af Martin Scorsese). Den berømte scene, hvor De Niros figur opøver sin barskhed foran et spejl, bliver taget under behandling af Douglas Gordon. Og det er ikke den eneste gang, at kunstneren genanvender andres filmmateriale i sine værker. Ved hjælp af skalaspring zoomer han ind på detaljerne i filmklippene og vender på den måde vrangen ud på nogle af livets helt store men også små spørgsmål.

Robert De Niros ikoniske rolle i filmen Taxi Driver bliver i Douglas Gordons hænder omdannet til et kunstværk. Ved hjælp af skalaspring zoomer han ind på detaljerne i klippet.

Robert De Niros ikoniske rolle i filmen Taxi Driver bliver i Douglas Gordons hænder omdannet til et kunstværk. Ved hjælp af skalaspring zoomer han ind på detaljerne i klippet. Foto: Anders Sune Berg

Zinedine Zidane bliver i en kamp i den spanske fodboldliga i 2005 fulgt af 17 kameraer. Det sker i et samarbejde mellem Douglas Gordon og den franske kunstner Philippe Parreno. Fra forskellige vinkler fokuseres der på manden og ikke bolden, og man ser, hvordan Real Madrid-spilleren hele tiden orienterer sig med og uden bold. Værket fremstiller fodboldspillets psykologiske mekanismer, frem for blot boldens færden over plænen. På den måde bliver spillets mange dimensioner fremstillet helt skarpt i værket 'Zidane, A 21st Century Portrait'.

Elefanten i rummet

I endnu et mørkt rum mødes man af store skærme, som viser en indisk elefant, der befinder sig i et helt hvidt gallerie. Snablen ligger udstrakt på gulvet og bevæger sig roligt i takt med åndedrættet. Kameraet bevæger sig stille rundt om det store, tunge gråbrune dyr, der ligger på siden i det store hvide rum.

Opmærksomheden flyttes til et lille gammeldags tv, der står i hjørnet af det store rum. Her er ligeledes videooptagelser af elefanten, stadig liggende, stadig rolig. Men som kameraet zoomer ind på elefantens ene øje, ses det, der mest ligner en tåre i øjenkrogen. Det store dyr bliver pludselig sårbart. Stemningen i rummet ændrer sig fuldstændig. Den før muntre hyggelige stemning bliver trykket og trist. For hvad er det egentlig, vi står og kigger på? Et meget stort dyr, der på overfladen har det godt, men i virkeligheden bliver udsat for et stort ubehag, nærmest et overgreb.

Den indiske hunelefant blev ført ind i et gallerie i centrum af New York, hvor Douglas Gordon zoomede ind på den liggende elefant.

Den indiske hunelefant blev ført ind i et gallerie i centrum af New York, hvor Douglas Gordon zoomede ind på den liggende elefant. Foto: Anders Sune Berg

Historien bag videooptagelsen af elefanten er, at elefanter slet ikke bryder sig om at ligge ned. De fyldes af frygt og ubehag, fordi de er langsomme om at komme op at stå og det gør dem til lette ofre for rovdyr. En elefant-træner havde gennem kommando fået elefanten til at lægge sig. Douglas Gordon forsøger at vise diversiteten i det umiddelbart roligt hvilende dyr og det ubehag, man fornemmer under overfladen.

Dobbeltheden og kontrasten, der er i optagelserne af den store elefant, er et gennemgående tema i udstillingen af Douglas Gordon på Aros kunstmuseum. Kunstværkerne er karakteriseret ved, at man ser samme genstand, billede eller person fra flere vinkler og på flere skærme.

"Hvis du kun ser halvdelen af et billede, får du kun halvdelen af sandheden," forklarer kunstneren passioneret om videoen, hvor billedet af elefanten skæres, så kun halvdelen af dyret ses. Det er en bevidst metode Douglas Gordon ofte anvender i sine værker, for at få dobbeltheden i livet frem.

Værket 'Phantom' er et samarbejde med musikeren Rufus Wainwright. I super slow motion blinker Wainwright med sine yderst tungt sort-sminkede øjenvipper til et kamera, der tager 1000 billeder i sekundet.

Værket 'Phantom' er et samarbejde med musikeren Rufus Wainwright. I super slow motion blinker Wainwright med sine yderst tungt sort-sminkede øjenvipper til et kamera, der tager 1000 billeder i sekundet. Foto: Anna E. Køhlert

Udstilling på hele museet

Udstillingen 'In my Shadows' indtager ikke kun bunden af Aros, hvor video- og fotoværker er at finde, men derimod hele kunstmuseet.

"I still believe in miracles" står der med store sorte bogstaver på den hvide buede væg. Blot et af uendeligt mange citater, der er påført over alt på Aros' vægge, trapper og vinduer. Tekststykker indsamlet gennem hele Douglas Gordons liv og karriere. Så mens man bevæger sig rundt på gange og trapper, kan man læse tekstværkerne, som skal ses som øjebliksbilleder. Brudstykker der hver især fortæller en historie. Kunstneren arbejder hele tiden ud fra den tanke, at for at være i stand til at se det større billede af livet, er man nødt til at bryde situationer og billeder op i små stykker.

Aros' vægge, trapper og vinduer er blevet fyldt med tekststykker indsamlet gennem hele Douglas Gordons liv. Brudstykker der hver især og sammen fortæller en historie om livets lyse og mørke sider.

Aros' vægge, trapper og vinduer er blevet fyldt med tekststykker indsamlet gennem hele Douglas Gordons liv. Brudstykker der hver især og sammen fortæller en historie om livets lyse og mørke sider. Foto: Anders Sune Berg

Alle værkerne har en historie, og bliver man for eksempel nysgerrig på, hvorfor en mand har ladet sin ene pegefinger tatoverer helt sort for at blive til et kunstværk, så kan man finde ud af det i udstillingen 'In my Shadow' på Aros.

Fakta Douglas Gordon

  • Douglas Gordon er født i 1966 i Glasgow, Skotland.
  • Han er uddannet fra Glasgow School of Art og Slade School of Fine Art i London.
  • Har blandt andet udstillet på Centre Georges Pompidou i Paris, the Tate i London og Museum of Modern Art i New York.
  • Han har modtaget en lang række priser blandt andet den berømte Turner Prize i 1996.
  • Udstillingen 'In my Shadows' kan opleves på Aros frem til 16. februar 2020.

Publiceret 19 September 2019 10:00