Godsomsætningen på Danmarks største erhvervshavn når ny milepæl

Godsomsætningen på Aarhus Havn rundede ved udgangen af november 10,14 millioner tons og overstiger dermed godsomsætningen for hele sidste år, som var havnens bedste i de seneste otte år.

Artiklens øverste billede
Finnlines har to ugentlige anløb til og fra Aarhus Havn. Pressefoto

Der er rigtig travlt på Aarhus Havn. Der har været fremgang på alle forretningsområder igennem hele året. Med det seneste skib, der er anløbet havnen, overstiger mængden af gods over kaj allerede ved udgangen af november godsomsætningen for hele 2021. Dermed er det ottende år i træk, at godsmængden på Aarhus Havn stiger.

Det fremgår af en pressemeddelelse.

»Det er glædeligt, at godsomsætningen allerede på nuværende tidspunkt overstiger sidste år, der var et af vores bedste år. Det er det, fordi vi kan se, at skibstransporten til og fra Aarhus Havn i stigende grad tilvælges, og det er godt for klimaet. Og så giver den stigende godsomsætning fremgang og udvikling i Aarhus og hele Danmark,« siger Thomas Haber Borch, der er CEO i Aarhus Havn, og forventer et mere usikkert 2023.

Thomas Haber Borch, CEO i Aarhus Havn. Pressefoto

»Vi står på tærsklen til et år, hvor vi forventer større usikkerhed og udsving i godsmængderne. Den urolige situation i verden med krig, inflation og energikrise har indtil videre betydet fremgang i blandt andet bulk-mængderne. Her har Aarhus Havn en effektiv infrastruktur, som vi stiller til rådighed, så vi kan sikre danskernes forsyning nu og i det kommende år,« forklarer Thomas Haber Borch.

Finnlines sikrer fremgang i godsomsætningen

En af de aktører, der fik godsomsætningen på Aarhus Havn til at overstige sidste års omsætning, er rederiet Finnlines.

Managing Director i Finnlines Danmark A/S, Rune Klintrup Nielsen, ser tilfreds tilbage på de seneste 11 måneder af 2022.

»Vi har i årets løb oplevet fremgang i godsmængden mellem Finland og Danmark. For at være bedre stillet til at imødekomme behovet, har vi været i stand til at få større skibe allokeret på ruten mellem Aarhus – Travemünde – Helsinki. Det har også haft den positive effekt, at vi har reduceret vores CO2-udledning per transporteret enhed betragteligt. Det er et stort fokuspunkt i hele koncernen at sikre så grøn transport som muligt. Derfor er der også blevet investeret mange penge i nye skibe, der vil komme til at have en positiv effekt,« siger Rune Klinstrup Nielsen.

Finnlines er en af de største aktører inden for sikring af den finske forsyningssikkerhed og har to ugentlige anløb til og fra Aarhus Havn med RO/RO-skibe. En væsentlig del af de godsmængder, der kommer til Aarhus fra Finland, er træ, papir og stål til byggeindustrien, mens der den anden vej bliver afskibet en bredere vifte af forskellige godstyper.

Aarhus Havn forventer at slutte året med en samlet godsomsætning for 2022 på 11 mio. tons. Hvis dette nås, vil der være tale om en gennemsnitlig årlig stigning på omkring 400.000 tons over de seneste otte år.

Det taler Aarhus om lige nu. Modtag vores nyhedsbrev for at få dagens lokale tophistorier. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.