Vandflyveren: Flyt vindmøllerne 1,5 kilometer væk fra havnen

Vindmøller yderst på Østhavnen bliver enden på vandfly i Aarhus C, vurderer operatøren Nordic Seaplanes. Forpersonen for byrådets klima- og bæredygtighedsudvalg fastslår, at der skal være vindmøller på Aarhus Havn.

Artiklens øverste billede
Nordic Seaplanes fik i marts i år en ny driftstilladelse af Trafikstyrelsen, og ifølge flyselskabet kan vindmøller og fly ikke sameksistere. Det skyldes ifølge virksomhedens direktør, Lasse Rungholm, at Trafikstyrelsen kræver såkaldte hindringsfrie overgangsflader ved landingsbanerne ved havnen. Arkivfoto: Tobias Nicolai
Det taler Aarhus om lige nu. Modtag vores daglige nyhedsbrev for at blive opdateret på de væsentligste nyheder. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig.

Hvis byrådet i Aarhus Kommune vil have gigantiske vindmøller tæt på Aarhus C, så skal møllerne placeres mindst 1,5 kilometer væk fra den eksisterende vandflyveplads i Aarhus Havn.

Det konstaterer virksomheden Nordic Seaplanes, som af Trafikstyrelsen netop har fået en ny femårig driftstilladelse til at flyve vandfly til og fra Aarhus Havn.

»Vindmøller og fly er en dårlig cocktail. Trafikstyrelsen har godkendt 29 forskellige start- eller landingsbaner i og ved havnen, hvoraf primært landingsbanerne alle bliver berørt eller ubrugelige, hvis de nu foreslåede møller opstilles. Det er efter al sandsynlighed ikke muligt at sameksistere med de to foreslåede vindmøller yderst på Østhavnen,« siger direktør Lasse Rungholm, Nordic Seaplanes.

Opråbet kommer efter, at energiselskabet NRGi har ansøgt om at opsætte to vindmøller på op til 220 meters højde yderst på Østhavnen på Aarhus Havn. Den ansøgning skal nu behandles og miljøundersøges, og der skal laves en særskilt lokalplan for projektet, hvorefter byrådet skal tage stilling til sagen.

I november 2020, da en overordnet plan for vedvarende energi, en VE-temaplan, blev vedtaget i byrådet, sagde det daværende byråd ja til vindmøller i op til 150 meters højde på Aarhus Havn, men på grund af frygt for kollision mellem de høje krydstogtskibe og vindmøllerne, så har NRGi anmodet om tilladelse til opsætning af højere møller. Uanset om vindmøllerne er 150 eller 220 meter høje, så skal de placeres mindst 1,5 kilometer væk, hvis der også samtidig skal være mulighed for vandfly, påpeger Nordic Seaplanes.

»Vi har intet imod vindmøller, men de laver kraftig turbulens bag møllen, og derfor kan der ikke flyves ”bag” en mølle af den størrelse, hverken på tværs eller mod møllen. Derfor kan de desværre ikke stå der, hvor det er planlagt, uden at det derved forhindrer vores fortsatte eksistens, og det mener vi ikke er rimeligt« siger Lasse Rungholm, som peger på, at Nordic Seaplanes siden opstarten i Aarhus i 2016 foreløbig har investeret ca. 80 mio. kr. i fly og infrastruktur og skabt 25 nye arbejdspladser.

Undersøgelse i gang

Allerede i 2020 fastslog Teknik og Miljø, Aarhus Kommune, at den efterfølgende miljøundersøgelse bl.a. skal beskrive konsekvenser for »indflyvningen fra vandflyveren, opstillede kraner på havnen og administrationsbygningen på havnen«. Når undersøgelsen er færdig vil kommunen stå tilbage med en konklusion, som udelukker etablering af vindmøller i sameksistens med vandfly, mener Lasse Rungholm.

»Men vindmøllerne kan etableres andre og bedre steder. NRGi er som vandflyet et erhvervsdrivende selskab. Det er efter vores opfattelse ikke en rimelig eller realistisk mulighed at fremme den forretning på bekostning af os, og det bliver jo i så fald også dyrt. For vi vil i så fald have erstatning for den forretning, som vi dermed mister. Med et barnligt udtryk kan man hævde, at ”vi var her altså først”,« siger Lasse Rungholm, der også peger på, at vandflyvepladsens driftstilladelse kan fornyes løbende om fem år.

Som tidligere omtalt i JP Aarhus skal vindmølleansøgningen fra NRGi nu behandles og miljøundersøges, og der skal laves en særskilt lokalplan for projektet, hvorefter byrådet skal tage stilling til sagen. I november 2020 sagde bl.a. konservative nej til vindmøller på havnen, og det er stadig holdningen hos teknisk rådmand Steen Stavnsbo (K). Han vil gerne have flere vindmøller i Danmark, men især på havet. Nordic Seaplanes har allerede sendt en indsigelse til kommunen, og den vil indgå i det kommende arbejde, understreger rådmanden.

»Der skal laves materiale til en kommende offentligt høring fra Teknik og Miljø, og der vil konsekvenserne for bl.a. vandfly også blive taget med. Hvis vi overhovedet når så langt,« siger Steen Stavnsbo, som også understreger, at han vil sørge for, at sagen får en ordentlig proces.

SF: Der skal være møller

VE-planen blev vedtaget bl.a. med stemmer fra SF og ifølge Liv Gro Jensen, som er politisk ordfører og forperson for byrådets klima- og bæredygtighedsudvalg, skal der være vindmøller på Aarhus Havn i fremtiden. Også selv om det dermed er slut med vandflyveren samme sted.

»Der er alle mulige ting af praktiske forhold, som er bøvlet, når man laver noget om, men der skal være vindmøller på Aarhus Havn – sådan er det bare. Vi skal vænne os til langt mere vedvarende energiløsninger i Aarhus, for ellers kommer vi ikke igennem den grønne omstilling,« siger SF’eren og fortsætter:

»Hvis der ikke kan findes anden plads til vandflyveren, så må det være sådan, og det gælder også krydstogtskibene, der kan få problemer med vindmøllerne. Men der vil være ting, der ændrer sig, for vi skal have en grøn omstilling – alt andet vil være dybt uansvarlig, og vindmøllerne er ikke symbolpolitik, for de giver altså ret megen grøn strøm.«

Teknik og miljø-rådmanden er ikke enig.

»For mig består symbolpolitikken i alle de andre ofre, der bliver bragt for marginalt set meget lidt ekstra strøm i forhold til vores forbrug ved at opstille to møller på havnen. Derfor er argumentet om, at vindmøllerne skal placeres på Aarhus Havn forfejlet,« siger Steen Stavnsbo.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.