Debat: Dødskrydset - Lad dem, som skaber problemerne, betale for løsningerne
I Gellerup og den vestlige del af Aarhus især er der store problemer med vanvidskørsel. Det er efterhånden velkendt, og hver gang politiet laver trafikrazziaer i området, så bliver der skrevet mange sager.
Krydset mellem Ringvejen og Edwin Rahrs Vej er blevet døbt ‘Dødskrydset’ efter, at to unge kvinder har mistet livet i to forskellige ulykker, hvor gerningsmanden i begge tilfælde både kørte for stærkt og over for rødt. Der er desværre ingen ændringer sket i krydset.
Det er som byrådsmedlem svært at acceptere og forstå. Hvad skal vi sige næste gang, der sker en ulykke i krydset?
Som det tidligere er afdækket i Din Avis Aarhus, så er der en ny skole på vej i Gellerup. Da byrådet behandlede den nye skole, gjorde jeg det øvrige byråd opmærksom på, at det er stærkt uhensigtsmæssigt, at børn og unge skal igennem det farlige kryds for at komme til og fra den nye skole. Der skal ske ændringer inden, så børn og unge ikke skal risikere livet på vej til skole.
Jeg har længe kæmpet for at få kameraer op i krydset. Det skal være automatiske fotofælder, som bliver udløst, når der bliver kørt over for rødt, ligesom det vil være oplagt at få stærekasser til fartmåling op i området også. Målet er selvfølgelig, at vanvidsbilisterne skal fanges og straffes. Desværre sylter Rigspolitiet sagen, og Danmarksdemokraterne på Christiansborg har derfor taget sagen op med justitsministeren.
Opsætning af kameraer gør det selvfølgelig slet ikke alene. Der skal også investeres i at lave større trafiksikkerhed. I det konkrete kryds kunne det være i form af en tunnel eller en gangbro. Men den slags er meget dyrt.
Derfor foreslår jeg, at bøder, som kommer ind fra automatiske fotofælder, skal gå direkte til at lave trafiksikkerhed i selvsamme område.
Det er et forslag, som mine kolleger i Danmarksdemokraterne på Christiansborg nu har taget op med transportministeren for at se på mulighederne.
I Danmarksdemokraterne synes vi nemlig, at dem, som skaber problemerne, også skal betale for løsningerne.