Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Ansigt til ansigt

Artiklens øverste billede

»Det er efterhånden sjældent at nogen banker på min dør«, var der en, der sagde til mig den anden dag, da jeg var ude at samle ind til Folkekirkens Nødhjælp. Andre sagde: »Tak fordi du gør det«, og enkelte brød sig ikke om organisationen. Men alle steder foregik samtalen i en god tone.

Det slog mig, at det med at banke på hinandens døre og møde hinanden fysisk, ikke er noget, vi gør lige så meget i vores tid, som man gjorde tidligere hen. Vi mødes naturligvis med dem, vi har familie-, arbejds- eller interesse-fællesskaber sammen med, men holder os ofte lidt mere for os selv, end man gjorde før i tiden. 

Til gengæld, så har vi store kontaktflader på vores skærme, hvor vi skriver sammen, viser billeder og har kontakt med et utal af mennesker. Det er så fint.

Men hvor effektive sms, facebook og andre sociale medier end kan være til at kommunikere budskaber ud, så kan det at mødes ansigt til ansigt noget særligt. Til en vis grad også telefonsamtalen. 

Det slog mig, at det med at banke på hinandens døre og møde hinanden fysisk, ikke er noget, vi gør lige så meget i vores tid, som man gjorde tidligere hen

Jeg tror ikke kun det handler om, at vi kommunikerer med meget mere end ord og billeder. Det handler også om, at det menneske, man står overfor med alt, hvad det måtte have af positive og negative sider, trods alt et rigtigt fysisk, levende medmenneske.

Når man ikke er enige om en ting eller har forskellige synspunkter, så er den skrevne kommunikation ikke særlig god. Lange sms’er og mails løser sjældent uenigheder, men bidrager ofte til at forværre konflikten, og tonen kan blive ulidelig hård, når man er i skriftlig konflikt.

Men mødes man - eller som minimum får talt sammen i telefonen - så kan man som regel finde en eller anden form for løsning. Ikke at man nødvendigvis bliver enige, men så forhåbentlig, at man bliver enige om, at man er uenig; og således respekterer, at andre kan have andre synspunkter end én selv.

Måske skulle vi gøre noget for i højere grad at mødes ansigt til ansigt? Ikke kun med dem, vi har interessefællesskaber med og er enige med, men også med dem, vi ikke forstår og er uenige med. Jeg tror, vi kunne lære noget af det. Om ikke andet, så blot en vis fortrolighed med den, der er eller tænker anderledes.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.