Nye cykelstier er en sejr for Aarhus' opland
Socialdemokratiets politiske ordfører i Aarhus Byråd glæder sig over udsigten til nye cykelstier.
På seneste byrådsmøde var der stort flertal for, at vi prioriterer cykelstier i oplandet. Konkret med nye cykelstier mellem Beder og Malling, Elev og Lisbjerg samt cykelsti til Ajstrup Strand.
Noget der kommer til at glæde mange mennesker, men særligt den sidste vil jeg gerne dvæle lidt ved. Cykelstien til Ajstrup har for borgerne i området været et smertensbarn. Et tidligere byråd havde lovet – men der blev ikke leveret. Desværre, sådan kan det gå. Men det efterlod naturligt borgerne i frustration og med en følelse af uretfærdighed i mange år. Det skulle gerne ændre sig nu, for selvom sagen blev sendt i udvalg, er der et massivt flertal for indstillingen om cykelstien til Ajstrup Strand. Det er en sejr for de mange borgere, der har kæmpet – stort tillykke til jer og til et aktivt fællesråd samt div. foreninger.
For Socialdemokratiet er det afgørende at tænke på hele kommunen og prioritere investeringer i cykelforhold både i og uden for byen. Vi skal selvfølgelig arbejde på at forbedre cykelforholdene i hele kommunen og skabe sikre og attraktive forbindelser både til pendling og til fritid. Jeg glæder mig ved tanken om, at områdets unge kan cykle sikkert til Ajstrup strand og tage en dukkert en sommeraften.
Jeg erkender, at vi med en cykelsti til Ajstrup bruger mange penge, men hvis vi kun fokuserer på antallet af cyklister og intet andet, vil vi aldrig kunne levere gode cykelforhold til de mennesker, der bor i oplandet omkring Aarhus. Det skal vi, selvfølgelig, efter vores mening.
I samarbejde med de andre partier i byrådet, lokale fællesråd og borgere vil vi fortsætte med at investere i og prioritere cykelstier i hele kommunen. Vores mål er at gøre Aarhus og oplandet til et endnu bedre sted at bo og cykle for alle. Det er vigtigt, at vi lykkes - ikke kun for trafiksikkerheden, men også for vores klimamål.
For hvis vi skal nå vores mål om CO2-neutralitet i 2030, skal vi nemlig have mange flere over på jernhesten. Det skal være naturligt og let at cykle fra kanterne af kommunegrænsen til Aarhus og hjem igen. Kun sådan mindsker vi trængsel og CO2. Et emne vi også kommer til at diskutere indgående i en kommende borgersamling om mobilitet, som borgmester Jacob Bundsgaard (S), sammen med Rådmand for Teknik og Miljø, Nicolaj Bang (K)og Rådmand for Sundhed og omsorg Christian Budde (V) har taget initiativ til.
Cykelstier er ikke gratis, og der er langt vej, men for nu, lad os glæde os over de tre nye cykelstier i oplandet, som kommer til at gavne de lokale i mange mange år.