Gå en tur
Det er ikke svært at finde gode grunde til at man skal gå en tur. Man skal fra a til b, hunden står og ser med bedene øjne på en, cyklen er punkteret, man trænger til lidt frisk luft eller…Der er mange muligheder, og løber man tør for gode argumenter kan en hurtig søgning på nettet giver utallige flere gode grunde til at få bundet skoene og komme ud i det danske vejr.
Men på søndag er der endnu en rigtig god grund. Her er der nemlig Sogneindsamling i Folkekirkens Nødhjælp. Det er den årlige indsamling, hvor man som indsamler i løbet af nogle timer søndag formiddag både kan gøre en god gerning og få motion og frisk luft.
En solskinsdag hvor jeg ser foråret er på vej, mærker varmen, der spreder sig og opdager, at jeg rent faktisk kan gøre en forskel.
Og desværre er der i alt for høj grad brug for at gøre noget. Tiden byder på både naturkatastrofer, klimaforandringer og menneskeskabte krige. På hverdage for tusindvis, der pludseligt vendes op og ned og slet ikke længere er alt det, man kendte til.
Vi kan jo godt sidde her i velkendte rammer og tænke, at vi har vores på det tørre. Eller at det hele kan virke så uoverskueligt når vi ser billeder fra verdens brændpunkter og hører fortællinger om dem, der har mistet alt i både nutid og fremtid. Men vi må aldrig lade os ramme af opgivenhed og frygt. For det er faktisk muligt at gøre en forskel, også i det små. Som for eksempel at gå en tur på søndag med en indsamlingsbøsse og være med til at samle penge ind. Gå en tur for håb og en tur for forandring.
Der er mange steder i verden, hvor det vil give god mening at støtte. For eksempel er der nu hver dag 345 millioner mennesker, der lige nu har akut brug for mad. Det tal var i 2019 på 135 millioner så det er en tredobling på bare tre år. Eller jordskælvsofrene i Syrien, hvor det på grund af borgerkrigen har været vanskeligt at få hjælp ind, men hvor behovet for nødhjælp efter det altødelæggende jordskælv ikke er mindre end i nabolandet Tyrkiet. Eller de millioner af flygtninge i Ukraine, der kæmper for at få hverdagen til at hænge sammen i krigens skygge og her i den kolde vinter.
Hver dag kræver det blot at vi tjekker ind på nyhedsmediernes hjemmesider, tænder for TV´et og ser nyheder eller læser aviser for at vi får indblik i, hvordan verden er ramt af ulighed. Og midt i det nyhedsflow kan jeg egentlig hurtig blive ramt af opgivenhed og lyst til at blive under dynen langt væk fra den virkelige virkelighed. Men så alligevel.
En solskinsdag hvor jeg ser foråret er på vej, mærker varmen, der spreder sig og opdager, at jeg rent faktisk kan gøre en forskel. En lille, men væsentlig forskel for nogle af alle dem, der lever under helt andre vilkår end vi gør. Ja så har jeg slet ikke brug for hjælp til at finde flere gode grunde til at gå en tur, men vil derimod finde den nærmeste kirke, hvor jeg kan blive indsamler. God tur.