Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Traditioner skaber fornyelse

Artiklens øverste billede
Lars Buch Viftrup. Privatfoto.

Jeg håber virkeligt, de formår at bevare deres traditioner”. Sådan var min instinktive reaktion, da jeg afholdt fælles gudstjeneste med en ortodoks menighed fra Irak, hvor vi vekslede mellem deres og vores måde at afholde gudstjeneste på. 

Deres bidrag til gudstjenesten foregik på aramæisk, et ældgammelt sprog, som i dag kun tales af meget få mennesker, men som stadig er det sprog, nogle kristne fra Mellemøsten bruger i deres gudstjeneste. 

Det var en stærk oplevelse af få lov til at dele gudstjeneste med nogen, der har bevaret traditioner, der går så langt tilbage, og den blev kun forstærket af at vide, at disse kristne nu for en stor dels vedkommende er spredt over hele jorden, hvor de lever som bittesmå og udsatte minoriteter, mens moderkirkerne derhjemme er presset, forfulgt og undertrykt. 

Jeg tror, at kirken er sådan et sted, hvor vi kan træde ind i et fælles rum og blive koblet på de rødder, der er så dybe, at de forbinder os på tværs af tid og sted med hele menneskeheden...

Tænk, hvis disse traditioner forsvandt. Sikke et tab for menneskeheden.

Det fik mig til at tænke på vores egne rødder og vores egne traditioner. Vi har i folkekirken mange traditioner, og nogen mener nok, at det kan blive lige lovlig gammeldags, men vi har altså også tradition for altid at reformere og forny, så vores tro kan få et nutidigt, forståeligt og levende udtryk. 

Samtidig lever vi i en kultur, der er manisk optaget af det moderne, innovation og fornyelse, og imens forandrer verden sig som aldrig før. Vi ved godt, at forandring er et vilkår. Vi er altid på vej. Men jo stærkere det går, jo mere mærker vi måske også behovet for steder, hvor vi alle kan samles på tværs af alle vores forskelligheder og mærke de rødder, vi deler med hinanden. Noget tilbagevendende. 

Noget, der samler. Et fælles sprog og en ramme, der har rødder tilbage i tiden, men som skaber rum for fornyelse her og nu. Tænk, hvis vores traditioner gik tabt.

Vi er lige trådt ind i det nye år, og traditionen tro er vi mange, der gør os forhåbninger om at tingene bliver bedre i det nye år og måske endda forsøger at gøre en indsats for det gennem nytårsfortsæt. Jeg håber på en fornyelse af vores sind, der kan få os til at se håbefuldt og nådigt på hinanden og vores fælles fremtid. 

Jeg tror, at kirken er sådan et sted, hvor vi kan træde ind i et fælles rum og blive koblet på de rødder, der er så dybe, at de forbinder os på tværs af tid og sted med hele menneskeheden og samtidig er et sted, der oplader og fornyer vores sind, så vi kan træde ind i alt det nye med et sundt perspektiv på, hvad der bare er endnu en ny ting eller nyt påhit og hvad der er virkelig nyt.

Jeg håber, der er nogen, som vil være med til at holde vores traditioner i live, så vi kan blive ved med at fornye os selv.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.