Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Mere styrke, mindre frygt, mere bøn

Artiklens øverste billede
Malene Vangsøe Bitsch. Foto: Presse.

Hvad er styrke?

Er den kun indre, eller kun ydre, og er det en egenskab, som kun nogle af os besidder og andre ikke?

Jeg tror styrke er noget vi alle har i os, men der er stor forskel på, hvordan den udspiller sig i vores liv.

Og hvornår den styrke udspiller sig.

Det er heller ikke altid, vi selv har kunnet regne ud, hvornår styrken viser sig i os.

Der kan ske det, at der pludselig er en fornemmelse af noget af stærk karaktér i os, som hjælper i en eller anden given situation.

Men hvad er det, og hvorfor kan vi ikke altid mærke det?

Jeg tror, at den styrke vi alle er i besiddelse af, er en konstant kilde, der flyder i os og til os.

Årsagen til at vi sommetider tydeligt kan mærke den, og på andre tidspunkter knap så meget, er den evigt forstyrrende jordiske tilværelse = livet.

Alt hvad der sker, de mennesker omkring os, der enten er gode for os, eller ikke så gode. 

Alt hvad vi konstant skal forholde os til. 

Et enkelt ord, som ”hjælp” er en bøn, hvis du retter den mod det guddommelige.

Sådan er livet bare. 

Problematikker og beslutninger er tegn på, at der overhovedet er liv i os, så vi skal ikke ønske os det anderledes. Selvom det en gang imellem kan synes som om, at der bliver lige rigeligt nok af nye overvejelser vi skal gøre os.

Det er til alt det, der hænder os, at vi skal bruge styrke. Og selvom vi har den styrke iboende, skal vi også sørge for at give plads til den, så vi overhovedet kan mærke den.

For gør vi det, får vi muligheden for undervejs at mærke styrken, og er ikke henvist til først efterfølgende at registrere at styrken var der.

Det vil give et ”klarere” blik. 

Både i den givne situation, og for andre, - og for vores egen rolle.

Derudover vil det også være med til at reducere følelsen af frygt eller angst.

De følelser kan opstå af mange årsager, men ofte er det tankerne om hvad der kan ske, uvisheden om fremtiden, der giver frygt eller angst.

Vores fantasi overgår tit den reelle virkelighed, men det er vi ikke altid i stand til at tage i opløbet, når først tankerne kører afsted med os.

Og så kan frygten for fremtiden, nemt få adgang til vores sind.

Både den nære fremtid og den fjerne.

Det er selvfølgelig utopi at forestille sig et liv uden frygt, for vi er mennesker med erkendelse af vores egen utilstrækkelighed, - men vi kan godt få en tilværelse, der ikke er plaget af frygt og manglende styrke.

Hvordan kan man så det?

Jeg kan fortælle at det der hjælper mig, er at bede.

Jeg beder hver dag, og mange gange om dagen. Det giver mig styrke og tillid, selvom jeg selvfølgelig også kan have frygt. 

Men frygten er bare ikke dominerende i mit liv.

Det giver mig styrke i mig selv, at jeg viser tillid til en anden enorm styrke = Gud.

Jeg er overbevist om, at derfra flyder den kilde af kraftfuldhed, som er til stede i os alle sammen.

Hvis vi også undervejs i livet beder, så har vi bedre mulighed for at blive bevidste om den kilde, og så vil det også være lettere at være menneske her på jorden.

Selvom du måske ikke er vant til at bede, behøver det ikke at være svært at komme i gang.

Et enkelt ord, som ”hjælp” er en bøn, hvis du retter den mod det guddommelige.

Det bliver hørt. 

Din bøn bliver hørt.

Måske udvider du efter noget tid, med nogle flere ord, men det er ikke afgørende. 

Gud ved hvad du mener.

Men for vores egen skyld, kan det have stor betydning at vi formulerer hvad vi beder om.

Og ud af vores ord, vokser tillid til at vi bliver hørt.

At der kommer en ændring i vores liv. 

I den situation vi beder om hjælp til.

Så vil frygten dæmpes, og styrken i os selv mærkes tydeligere og tydeligere for hver dag der går.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.