Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Vi skal ikke acceptere bandernes hærgen

Byrådsmedlem, Jakob Søgaard Clausen, mener ikke, at byrådet gør nok for at bekæmpe bander i Aarhus.

Artiklens øverste billede
Jakob Søgaard Clausen vil have byråddet til at vedtage flere tiltag for at bekæmpe bander. Foto: Mikkel Berg Pedersen

Det ulmer i det aarhusianske bandemiljø på grund af stridigheder mellem to af byens mange indvandrerbander. Samtidig med det har en ny rockerklub set dagens lys i Sabro. 

Det er en stærkt bekymrende situation i min optik, og jeg mener tidligere konflikter har vist, at Aarhus Kommune bestemt ikke gør nok for at undgå bandernes hærgen.

Der har været store problemer med bandegrupperinger og deres interne konflikter i Aarhus, og desværre sker det ofte på åben gade, hvor uskyldige aarhusianere kan blive ramt af følgerne.

Derfor foreslog jeg tidligere på året byrådet en række tiltag, som kan bidrage til at bekæmpe banderne i Aarhus. Jeg foreslog at gøre noget ved exitprogrammerne, at etablere en task force, der er målrettet bandemedlemmer og kriminelle på sociale ydelser, en ”Tip politiet anonymt”-funktion, øget brug af videoovervågning og at etablere et samarbejde med Hjemrejsestyrelsen med henblik på at få flere bandemedlemmer til at vende tilbage til deres hjemlande. 

Desværre var der i byrådet ingen opbakning til at implementere nye initiativer.

De fleste partier mente, at vi allerede gjorde nok, og at de forslag, jeg kom med, allerede blev benyttet eller ikke var ønskede. Derfor skete der intet.

De andre byrådsmedlemmer viser gerne alvorlige ansigtsfolder, når banderne skaber fatale konsekvenser for uskyldige aarhusianere. Det så vi senest i slutningen af november, da der var en mindehøjtidelighed i Rosenhøj efter drabet af en ung uskyldig aarhusianer.

I den forbindelse kunne man forstå på både den ansvarlige rådmand Anders Winnerskjold (S), samt Metin Lindved Aydin (R) og Gert Bjerregaard (V), at de ønskede, at der skulle gøres noget ved banderne. Dette skete kun en måned efter, at de alle tre havde afvist mine forslag i byrådssalen.

Selvom man ikke måtte finde mine forslag tilstrækkelige eller nye, kunne man i stedet have bidraget med sine egne forslag. Desværre skete det ikke.

Det er bekymrende, at Aarhus ikke har været i stand til at handle på problemerne med banderne i byen. Det er vigtigt at sætte ind med de nødvendige tiltag for at bekæmpe banderne og forhindre yderligere konflikter. Vi bør ikke acceptere, at banderne fører deres konflikter på åben gade og skader uskyldige mennesker. Derfor håber jeg, at byrådet snart vågner op og tager affære.

Det taler vi om lige nu. Modtag vores nyhedsbrev for at få tophistorier fra hele landet. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.