Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Rådmand svarer forældre: »Derfor opfordrer jeg jer til at stemme ja«

Rådmand for Børn og Unge, Thomas Medom (SF), svarer på den kritik, som aarhusianske forældre retter mod ham.

Artiklens øverste billede
Rådmand Thomas Medom (SF) er godt bekendt med, at kvaliteten af kostordningen ikke er i top i alle daginstitutioner i kommunen. Arkivfoto. Benny Kjølhede

Nedenstående er et svar fra rådmand Thomas Medom (SF) på den kritik, som aarhusianske forældre retter mod ham i debatindlægget: Forældre raser mod kostordning: »Vi har oplevet, at cateren har sendt muggent rugbrød«.

Det er naturligvis ikke godt nok, hvis I oplever, at kvaliteten af den mad, der bliver serveret i jeres børns dagtilbud, ikke er i orden.

Kostordningerne i vuggestuer og børnehaver i Aarhus Kommune er meget forskellige. I 158 afdelinger bliver der produceret mad i eget hus eller fra et nabohus. Her arbejder dygtige og engagerede medarbejdere i køkkenerne. De inddrager børnene i madlavningen, laver sunde, grønne og nærende måltider og gør en stor indsats for at undgå madspild. Faktisk i en sådan grad, at én af vores medarbejdere i efteråret vandt en pris for det.

I 126 afdelinger får børnene leveret mad fra en ekstern leverandør. Her skal kvaliteten naturligvis også være i orden. Desværre har vi enkelte steder oplevet, at kvaliteten har været faldende. Muligvis som resultat af de stigende fødevarer- og energipriser, som hele samfundet påvirkes af. Det er ikke en undskyldning, men en forklaring, og vi er løbende i kontakt om bl.a. kvaliteten med de eksterne leverandører. For at komme de aktuelle udfordringer i møde, har vi sat prisen på frokostordningen op med 100 kr. pr. måned fra den 1. januar. Det er ikke med min gode vilje, men desværre en nødvendighed i den nuværende situation.

Desværre har vi enkelte steder oplevet, at kvaliteten har været faldende. Muligvis som resultat af de stigende fødevarer- og energipriser, som hele samfundet påvirkes af.

Vi stiller mange krav til maden fra de eksterne leverandører. Bl.a. at den skal tilpasses børnenes alder, være frisklavet, og at leverandøren som minimum leverer 60 pct. økologi. Udbuddet er skruet sådan sammen, at leverandøren tildeles point ud fra, hvilken økologiprocent, de kan levere, og derfor vil økologiprocenten forventeligt forblive på 80-90 pct. fremadrettet. Hvis leverandøren ikke lever op til udbudsaftalen, tager vi både lokalt, men også fra forvaltningens side kontakt til leverandøren og beder dem om at bringe forholdene i orden og have opmærksomhed på, at det ikke sker igen.

Vi gennemfører udbuddet hvert andet år. Desværre kan vi ikke gennemføre det, inden I skal afgive jeres stemme. Det skyldes, at udbuddets omfang så ville være ukendt. Det er heller ikke muligt at lave et udbud, hvor dagtilbuddene selv vælger en leverandør. Det skyldes nogle EU-udbudsregler.

Jeg giver min mening til kende, fordi jeg som politiker har ambitioner for området. Det er mit håb, at flere – ja faktisk at alle børn i vuggestuer og børnehaver – i fremtiden får serveret gode og sunde kommunale frokostmåltider. Som enten er produceret hos dem selv eller i et produktionskøkken på en nærliggende skole.

Det er det, jeg drømmer om, men det sker ikke fra den ene dag til den anden. Slet ikke i en tid, hvor vi på tværs af hele Aarhus Kommune står overfor massive besparelser. Jeg mener alligevel, at jeres fortsatte opbakning til de kommunale frokostmåltider er et vigtigt første skridt. Derfor opfordrer jeg jer til at stemme ja, og derfor er jeg også rigtig glad for at læse, at I deler min begejstring for sunde måltider, som børnene kan samles omkring.

I skal kunne stemme på et oplyst grundlag. Derfor skal medarbejderne i jeres dagtilbud informere jer om, hvilket frokostmåltid I kan forvente, og hvad det koster – ikke bare for jer i kroner og ører, men også i arbejdstid for det pædagogiske personale. Det står dem frit for at fortælle jer om fordelene og ulemperne.

Jeg vil opfordre jer til at tage emnet op med ledelsen i jeres børns dagtilbud. De kan til enhver tid kontakte forvaltningen i forhold til at løfte udfordringen med kvaliteten. Og jeg håber, at I vil holde fast i ambitionen om gode og sunde måltider til alle børn og unge i dagtilbud og skoler i Aarhus Kommune.

Det taler Aarhus om lige nu. Modtag vores nyhedsbrev for at få dagens lokale tophistorier. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.