Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Pedalskat gør ondt på klima og sundhed

Rundt om i Aarhus ved kommunale arbejdspladser og i cykelskuret foran Salling Groups hovedkvarter ved Brabrand står en hel stribe el-cykler. De er et super alternativ til kolleger, der ønsker at skifte bilen ud med pedalkraft og dermed gøre noget godt for sig selv, deres by og klimaet. Men forældet skattelovgivning gør, at pedalerne står stille, hvor de kunne være i fulde omdrejninger.

Artiklens øverste billede
Henrik Vinther Olesen, CSR- og kommunikationsdirektør, Salling Group, til venstre, og Jacob Bundsgaard, borgmester, til Højre. Collage: Pressebillede.

I Aarhus Kommune er el-cykler et enkelt og hurtigt transportmiddel mellem kommunale arbejdspladser, og hos Salling Group står en stribe el-cykler samlet i et ’cykel-bibliotek’, hvor medarbejderne kan låne en el-cykel og dermed afprøve om livet som el-pedalist er noget for dem.

Idéen om, at flere skal tage cyklen – såvel i arbejdstiden som mellem arbejde og hjem - , både med og uden el-motor, er forankret i Klimaalliancen Aarhus, hvor en række virksomheder og offentlige institutioner og myndigheder har forpligtet sig til at fremme grønnere transport til og fra arbejde. Ideen er en vaskeægte win-win-situation:

Kollegerne får frisk luft og motion ved at træffe det aktive valg på cyklen frem for det magelige bilsæde. Det er en gevinst for sundheden for den enkelte og et generelt bidrag til folkesundheden, hvor flere og flere af os er for lidt aktive og lever for usundt.

Skiftet til el-cyklen betyder samtidig færre biler på vejene og dermed også mindre trængslen, som ellers godt kan være et vilkår for en by i vækst.

Og endelig betyder det færre biler, der brænder fossile brændstoffer af, og at CO2-udledningen dermed får et nøk nedad. Cyklerne kan lade både hjemme og på arbejde, og både hos Salling Group og på kommunale bygninger sørger solceller på taget tilmed for, at strømmen er grøn.

I Salling Group er ordningen tænkt som et ’cykelbibliotek’, hvor en medarbejder efter en lang dag på kontoret kan beslutte sig for at tage cyklen hjem og derefter tilbage næste dag. Enkelt og fleksibelt. I Aarhus Kommune kunne medarbejdere vælge at cykle direkte hjem fra sidste møde i stedet for at runde arbejdspladsen og næste dag starte ud hjemmefra. Uden bureaukrati, simpelt og fornuftigt. Sundt og klimavenligt.

Der er sådan set ikke meget negativt at sige om idéen. Ja, faktisk er det en slags klimamæssigt Kinderæg, som vi begge er vældig godt tilfreds med.

Men kæden er hoppet af. For skattelovgivningen spænder ben for, at ordningen får rigtigt liv og udbredelse. For står el-cyklen ikke i cykelskuret på arbejdspladsen natten over, bliver den et personalegode, som skal beskattes. De ansatte skal derfor stille cyklen tilbage i cykelskuret på arbejdspladsen, for derefter at hoppe i bilen og køre hjem. Spild af tid, spild af brændstof og spild af livskvalitet.

Og imens nærmest skriger tiden på handling bag de smukke grønne festtaler, så her er et lille, men meget konkret forslag, hvor to af byens store arbejdsgivere skubber på: I al ydmyghed fra Aarhus: Gør det lettere at være lidt grønnere og sundere, fjern pedalskatten og gør det attraktivt i stedet for dyrt at vælge frisk luft og motion fremfor bilen og passivitet. Det kunne ende med at gribe om sig.

Det taler Aarhus om lige nu. Modtag vores nyhedsbrev for at få dagens lokale tophistorier. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.