Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Så du din bror?

Artiklens øverste billede
Pressefoto.

Efterårsløvet falder. Man kan lugte det. Lugten af løvfald og jord. Man kan lugte det, når man går i skoven, i haven, i parken - eller hvor man nu går hen for at få luft og se træer.

Vi flytter os så hastigt. Som blade i blæst. Men træerne står, og det giver en ro at bevæge sig blandt stillestående stammer. Tanker vokser godt, når man på samme tid kan bevæge sig og blive mindet om det, som står fast. Og med duften af efterårsjord i næseborene baner en gammel fortælling sig frem. Den handler også om jord. Om mennesket der formes af jorden og får livsånde og kraft blæst ind i sig af skaberen selv.

Nu kan mennesket rejse sig, gå ud i verden og række ud i verden - mod andre. Det lyder så let som på en sommerdag. Men det er efterår og det lugter af jord, og der dukker en ny fortælling op om jord. Den handler om to brødre. Kain og Abel hedder de. Måske den ene var lys og let som sommerens vindpust, mens den anden bar efterårets mørke i sit sind.

Uanset hvor meget vi har bevæget os, og hvor hastigt det foregår, så er der forhold, der står uændrede, som store stærke stammer. Vilkår og forhold i livet os imellem.

Det er gådefuldt, hvorfor det gik så galt mellem de to, som engang havde leget sammen, mens Eva havde holdt øje med dem. De gik i hver sin retning og kom længere og længere bort fra hinanden. Eller Kain kom længere og længere bort. Og en dag skete den ulykke, hvorefter intet længere kunne blive det samme.

»Kain, hvor er din bror,« lød en stemme fra det høje. »Din brors blod råber fra den jord, som har spærret sit gab op og drukket hans blod.« »Skal jeg være min brors vogter?« havde det lydt fra Kain. Er min bror mit ansvar?

Det er ikke en munter sommerfortælling. Men den dukkede op sammen med lugten af jord og i en verden, hvor spørgsmålet om, hvorvidt jeg har et ansvar overfor min bror står og dirrer. Spørgsmålet er så gammelt som menneskeheden. Kains straf blev, at han aldrig skulle finde ro – en flygtning skal du være, havde det lydt til ham. Og som sådan bevægede og bevæger Kain sig gennem alle tider. For ansvaret for sin bror kunne han ikke undsige sig uden at komme til at betale en høj pris.

Der er meget stof til eftertanke og der er livsvisdom at hente i de gamle fortællinger. Uanset hvor meget vi har bevæget os, og hvor hastigt det foregår, så er der forhold, der står uændrede, som store stærke stammer. Vilkår og forhold i livet os imellem. På den store verdensscene og i den nære sammenhæng. Spørgsmålet er altid aktuelt: Hvor er din bror? Tog du dig af ham eller hende, der havde brug for dig på de utallige måder, det kan forekomme? Så du ham - så jeg hende - blev du selv set? Vil du håbe, at møde én som dig selv, når du har brug for hjælp? Det er spørgsmål til hver eneste af os. Vi er så afhængige af hinanden. Og det er ikke altid sjovt. Og fællesskaber er ikke altid nemme. De er ofte rigtig svære. Sådan er det også.

Dog - skinner solen også i efteråret, og gammelt løv bliver til næring for nye spirer. Forleden stod jeg i en kø ved en kasse, hvor en dreng manglede et par kroner til en sodavand, og hvor den voksne, der stod bag ham bare venligt sagde: Dem får du af mig.

Tusindvis af små fine solglimt eller perledråber findes overalt – midt blandt meget andet. Jeg bærer med mig et kostbart skrin med alt det gode, nogen gav gennem dagene. Og det der ikke var godt, vil jeg forsøge at slippe, så det må falde til jorden i et løvfald og der blive opslugt af jorden.

Lugten af løvfald og synet af stærke stammer kan kalde eftertanken frem. Og spørgsmålet om ansvaret – det bliver stående – ligesom stammerne. Det flytter sig ikke.

Det taler Aarhus om lige nu. Modtag vores nyhedsbrev for at få dagens lokale tophistorier. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.