Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

At bære sine døde med sig

Artiklens øverste billede
Det taler Aarhus om lige nu. Modtag vores nyhedsbrev for at få dagens lokale tophistorier. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig.

For nyligt udkom en undersøgelse fra Folkekirkens Videnscenter, som med alt tydelighed viste, at noget af det som danskerne finder vigtigst ved vores folkekirke, er vores kirkegårde. Kirkegårdene er et sted som mange kommer ofte, og som rigtig mange mennesker har stærke følelser omkring. Her har vores afdøde et gravsted og her kan vi efterladte komme med vores sorg, savn og kærlighed til det menneske som vi fortsat mangler i vores liv. Det er også her, at vi måske medbringer familiens nyeste generation og fortæller dem om de mennesker engang har levet og har været en del af vores familie, om deres bedste- eller oldeforældre, og om den familie som de små børn nu udgør den næste generation af.

Til daglig er jeg præst i Ravnsbjergkirken, hvilket jeg er rigtig glad for. Men her har vi ikke en kirkegård, og det kan jeg godt til tider savne. For der er noget særligt ved at gå over en kirkegård for at komme til kirken. Når man krydser en kirkegård, så mærker man at livet er på færde og at vi kun er mennesker. Vi mærker at det vi nu skal, det er noget særligt, at det er anderledes end alt andet i vores liv – at der er noget stort på færde. I mit tidligere embede var der kirkegård ved kirken. Det var samtidig et sogn med mange unge familier, og derfor også mange bryllupper. Jeg synes altid at det var noget særligt at møde op søndag morgen og se hvordan der fortsat var rester af gårsdagens ris-kastning på kirkegården. De ny-kastede ris på kirkegårdsstien, lige foran kirkedøren, gav mig altid følelsen af at livet blev forenet; hverdagen (den ugentlige søndags højmesse), glæden (de kastede ris som spor fra et bryllup fyldt af lykke) og afskeden (kirkegårdens mange smukke gravsteder) og det gav mig altid en følelse af taknemmelighed og af at være en del af en større sammenhæng og en fælles livscyklus. For mig blev det altid en påmindelse om hvordan vi i kirken repræsenterer hele livet, og al den kærlighed der hersker. Så jeg kan sagtens forstå at danskerne sætter kirkegårdene højt, når folkekirkens tilbud skal prioriteres – jeg holder også rigtig meget af dem.

Vi kan som samfund så ofte glemme at sørge her i Danmark. Glemme at vi savner og at sorg ikke kan fikses eller bare kan gå over i løbet af et par uger.

På søndag, den 6. november, kommer kirkegårdene igen i fokus, da det er alle helgens søndag. Denne søndag mindes man i alle landets kirker dem som vi har mistet i året der er gået, men også generelt. Der holdes særlige mindegudstjenester og vi forsøger at faciliteter en stund, hvor vi kan opleve at være sammen om savnet. Sammen om at opleve den kærlighed som vi stadig føler til dem vi har mistet og sammen om at anerkende tabet, savnet og sorgen som en del af livet. Mange går efterfølgende ud på kirkegården og tænder et lys. På lørdag, den 5. november, holdes der De Dødes Dag på Vestre kirkegård i Aarhus – en dag hvor man kan mødes om at have mistet og hvor der vil være forskellige begivenheder som giver plads til savn, refleksion og minder. Det er gratis at deltage og programmet kan findes på www.fkaa.dk

Vi kan som samfund så ofte glemme at sørge her i Danmark. Glemme at vi savner og at sorg ikke kan fikses eller bare kan gå over i løbet af et par uger. Når man har mistet, tager det tid at finde sine ben igen, det tager tid at finde ud af at leve livet uden den man elsker. Og så er det godt at der findes kirkegårde, særgudstjenester og fællesskaber som minder os om, at tab er en del af livet, og som hjælper os med at finde sprog og plads for alt det svære.

Vel mødt til alle helgen i folkekirken.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.