Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Jeg kan huske…

Artiklens øverste billede
Mette Charlotte Andersen. Foto: Privat

»Jeg kan huske vores hund Sille, der kom ind og lagde sit hoved på min fars skød, når hun kunne høre, at vi havde skrabet tallerkenerne rene.«

Jeg var for nylig på kursus med overskriften ”At fortælle sit liv”. Her blev jeg introduceret for en bog af Joe Brainard, der fortæller om sit liv udelukkende med korte sætninger indledt med ”Jeg kan huske”. Jeg kan huske smagen af salt og melon. Jeg kan huske stearinlys i vinflasker. Jeg kan huske dit, og jeg kan huske dat.

Når vi tænker tilbage på vores liv, uanset hvor mange år vi måtte have tilbagelagt, tænker vi nok ofte på de store mærkedage.

På kurset blev vi bedt om at fortælle lidt om vores eget liv ved hjælp af lignende sætninger. Og så var det, at jeg kom til at tænke på Sille, der var så god og så trofast, at hun senere gik hen og blev en nærmest mytisk figur fra min barndom. Der findes hunde. Og så var der Sille. Alle vores andre hunde er blevet sammenlignet med Sille. Det er jo egentlig ikke helt retfærdigt.

Når vi tænker tilbage på vores liv, uanset hvor mange år vi måtte have tilbagelagt, tænker vi nok ofte på de store mærkedage. Som da man startede i skole. Da man blev student. Da man blev gift. Da man fødte sine børn. Da man blev skilt. Da man mistede.

Men livet består også af alle de små øjeblikke. Som lugten af nyklippet græs. En hund, der lægger sit hoved på et skød. Dage med regnvejr og glatte kastanjer i lommen.

Jeg må huske på, at mit livs fortælling er flettet ind i Guds. Gud, der har velsignet mit liv fra start til slut. Jeg husker også, at Gud er den, der rummer det hele. Det store og det små. Det vilde og det banale. Det vil jeg huske på.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.