Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Kan du repræsentere Aarhus uden at være aarhusianer?

Anna Thusgård, socialdemokratisk kandidat, stiller spørgsmålstegn ved partiers østjyske kandidater.

Artiklens øverste billede
Anna Thusgård er Socialdemokratisk kandidat i Østjylland. Foto: Anne Thusgård.

Jeg er født i Aarhus, bor i dag i Aarhus, studerer i Aarhus og arbejder i Aarhus. Nu, hvor jeg opstiller til Folketinget, er det selvfølgelig også i Aarhus. Det synes jeg er vigtigt - altså at have en oprigtig forankring i det lokalsamfund, man ønsker at repræsentere.

Desværre må jeg bare konstatere, at det langt fra er alle, som er opstillet i Østjylland og Aarhus, som rent faktisk er fra byen og landsdelen. Faktisk har 2 af de såkaldte ’spidskandidater’ i Østjylland slet ikke en forbindelse til byen - bortset fra deres placering på opstillingslisten.

Vores politiske holdninger og erfaringer fodrer vores opfattelse af de problemer, som vi ønsker at prioritere. Når jeg går en tur i Aarhus eller tager til undervisning på Aarhus Universitetet, danner jeg nogle af de indtryk, som jeg formulerer min politik ud fra. Der mærker jeg, hvordan det er at leve i en by, hvor unge er flest og mistrivslen størst.

Der oplever jeg, at vi i Aarhus står overfor store beslutninger om vindmøller på havnen og en ekstra bæredygtighedsindsats i bugten. Min generations bekymringer omkring klimaet gør enormt indtryk, og min familie og familievenners frustrationer over borgerinddragelse i kommunen gør det samme.

Vi skal i Aarhus arbejde meget mere med grønne initiativer og åndehuller i bybilledet, samt udvikle byen i samarbejde med borgerne, og vi skal have den borgernære velfærd op i et andet gear.

Det ved jeg, fordi det er noget, som jeg kan snakke med andre aarhusianere om i min hverdag. Mine forældre, faster, moster og onkler. Mine søskende. Deres venner. Fætre og kusiner. Mine veninder, mine studiekammerater og mine kollegaer.

Det synes jeg personligt, der er en kæmpe stor værdi i. Derfor synes jeg også, at det er en skam, at de østjyske vælgeres erfaringer og historier risikeres at blive taget for givet, når kandidater som Alex Vanopslagh (LA) og Mai Villadsen (EL) vælger at lade sig opstille i en kreds, som de ingen synderlig tilknytning har til. Man fristes til at tro, at de af strategiske overvejelser har rykket deres kampagner mod det østjyske.

Jeg byder dem naturligvis velkommen til landets skønneste del - min hjemstavn, men jeg vil gerne gøre det med et lille råd. Vi er mange kandidater, som har vores hverdag her, og jeg håber, at I vil være ydmyge og prøve at lære lidt om Østjylland inden valget den 1/11.

Modsvar på debatindlæg

Lokalavisen Aarhus har forlagt bekymringerne til de respektive kilder. Alex Vanopslagh (LA) besvarede lige netop det spørgsmål, da han deltog i Lokalavisens valg-serie ”Klog på kandidaten.” Her svarede han følgende:

»Altså, hvis jeg nu slog op i min politiker-håndbog, så ville der stå, at jeg skulle sige noget med at mit hjerte banker for Aarhus, AGF og Dokk1. Men sandheden er den, at Østjylland er en af vores vigtigste kredse og det er vigtigt for os, at vi stiller et stærkt hold herovre. Og vi havde åbenbart ikke bedre bud end mig,« siger LA’s formand.

Det har ikke været muligt at få et svar fra Mai Villadsen (EL) indenfor redaktionens tidsfrist.

Det taler Aarhus om lige nu. Modtag vores nyhedsbrev for at få dagens lokale tophistorier. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.