Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Om tidsfordriv og travlhed

Artiklens øverste billede
Christine Bugge. Foto: Privat

Jeg kunne næsten ikke huske det. Et par gange gik det helt galt, men så kom det tilbage til mig. Pludselig kunne jeg huske, hvordan man lægger et kortspil op til en kabale. Jokerne huskede jeg at lægge til side og så fordelte jeg de næste 28 kort i syv lige rækker lægges med stor præcision på spisebordet. Mens reglerne kom tilbage, som minder fra et barndomsland langt borte, fik jeg forklaret mine tre børn, hvad spillet går ud på. Syvkabale er egentlig et ganske simpelt og nemt spil, men det kan være svært at vinde. I alt sin enkelhed så går syvkabale ud på at få kabalen til at gå op. For at få kabalen til at gå op, så skal alle kortene fjernes fra rækkerne og lægges i nummerisk orden på de 4 esser.

Gid vi alle denne vinter må finde plads til tidsfordriv og de vidunderlige samtaler og store tanker, der ofte gror deraf.  

Hvilket herligt tidsfordriv tænkte jeg og blev helt overrasket over, hvordan det egentlig er at sidde med kortbunken i hænderne. Det var hyggeligt at sidde en aften omkring spisebordet og forsøge os med kabalens udfordringer. Jeg fortalte dem om, hvordan jeg lærte at lægge kortene op til en kabale som ganske lille, og om hvordan jeg mistede interessen, da det pludselig var noget, som man nemt og meget hurtigt kunne spille på computeren. Det er som om at langsomheden for mig er en del af hyggen. Jeg kan lide, at kortene fylder på spisebordet så flere kan se med og hjælpe til. På computeren går det for stærkt tænkte jeg ved mig selv og mærker, at det er hårdt at have travlt og altid være på vej. Kalenderkabalen er en udfordring for mange mennesker på ugentlig basis og det kan føles som en ekstremsport at få alle ender til at mødes. Der er meget at gøre både på arbejde og i hjemmet og det er som om at vi i dag aldrig bliver færdige med at have travlt.

For nyligt blev jeg vældig forundret, da en god kollega sagde til mig ”Jeg har beslutte mig for, at jeg er færdig med at have travlt”. Jeg forstod det ikke og det gør jeg måske stadig ikke, men der i syvkabalens langsomhed, hvor samtaler med mine unger stille foldede sig ud, skete der noget med mig. Jeg kunne mærke, at jeg håber på mange flere aftener af den slags omkring spisebordet. For uagtet om kabalen gik op eller ej, så sad vi og var sammen en stille aften uden at være på vej videre eller at have travlt og det var vidunderligt. Jeg håber, at det vil gentage sig.

Jeg har læst mig til, at der teknisk set er 79 procents chance for, at du lykkes med at få en syvkabale til at gå op. Egentlig er det ligegyldigt, for det er kun, når du spiller på computeren, at du kan lave en statistik – det gør den for dig og så kan du jo spille mod hele verden og dig selv. Men ved mit spisebord spiller vi ikke for at lave en statistik, vi spiller ikke mod verden og heller ikke mod vores egne bedste rekorder. Nej vi lægger syvkabaler for at øve os i ikke at have travlt. For at øve os i ikke at løbe videre til næste opgave.

Denne vinter vil jeg forsøge at genopdage terningspil og kortspil og udfordre mine unger og gæster, når chancen byder sig. Så vil jeg genlæse Enten-Eller, hvor Søren Kierkegaard skriver: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt”. Der er ting vi ikke vil gå glip af – store øjeblikke og store fester bliver markeret i kalenderen gerne med varsel og ”save the date- invitationer”. Men hverdagen er vild og meget mere end mærkedage og fede ferier. Jeg er vild med hverdagen og jeg vil forsøge, ikke at have så travlt at jeg glemmer at holde af den. Gid vi alle denne vinter må finde plads til tidsfordriv og de vidunderlige samtaler og store tanker, der ofte gror deraf.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.