Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Verdens bedste morgen

Artiklens øverste billede
Niels Hviid. Privatfoto.

”Verdens bedste morgen” – sådan stod der i min kalender lige præcis i dag.

Da jeg stod op i morges, var himlen usædvanlig mørk og regnfuld. Hele familien var usædvanligt trætte.

Kyllingepølsen, som jeg lagde på de flade madpakke-madder til børnene, var usædvanlig grå og trist. Og da vi efter sædvanlig stress endelig sad i bilen, lød der pludselig høje ”ding” og en rød lampe lyste med ordet: ”punktering”.

Lyt! Kirken er et sted man kan lytte. Verden er et sted, man kan lytte. Livet vil dig noget. 

Verdens bedste morgen? Hmm…

Når der stod ”Verdens bedste morgen” i kalenderen, var det fordi jeg havde meldt mig til at dele avisen ”Verdens bedste nyheder” ud i morgentrafikken. Udenrigsministeriet og en række nødhjælpsorganisationer er gået sammen om at fortælle gode nyheder.

Positive nyheder om, at det faktisk går fremad på en lang række punkter – og at danske nødhjælpsorganisationer er med til at gøre en forskel i verden. De nyheder drukner ofte i alle de skrækkelige nyheder om nød og død og elendighed.

Denne morgen fik jeg nogle glade smil fra et par unge som sagde tak for de gode nyheder, fordi de næsten ikke kan holde ud at forholde sig til de ”almindelige” nyheder. Og jeg gik videre ud i dagen med en følelse af, at måske var det ikke helt åndsvagt, det med ”Verdens bedste morgen”. Trods alt.

Den tyske sociolog Harmut Rosa har beskrevet vores samfund som et accelerationssamfund, hvor alting går hurtigere og hurtigere. Konsekvensen er, at vi mister sansen for skønheden i livet. Vi mister hørelsen for, at livet og universet vil os noget, og at vi kan svare. Konsekvensen af accelerationen er, at verden bliver tavs og grå og trist. På en stresset morgen kan verdens bedste nyheder let drukne.

I Bibelen hører vi om to søstre, Martha og Maria, som fik besøg af Jesus. Martha fik travlt med at lave mad og gøre klar til fest. Tak for initiativrige kvinder (og mænd), som ordner og arrangerer til hverdag og fest.

Og så var der Maria, som satte sig ned ved siden af Jesus, og lyttede til verdens bedste nyheder på en grå dag.

Lyt! Kirken er et sted man kan lytte. Verden er et sted, man kan lytte. Livet vil dig noget.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.