Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Hvad har præsten under kjolen?

Artiklens øverste billede
Marie-Louise Lieberoth Wadum. Foto: Privat

Denne sommer har været velsignet med en nådig sommersol.

Som præst har det dog været lidt varmt at iføre sig den sorte præstekjole i uld før hver gudstjeneste, dåb, begravelse og bryllup.

Men hvad gemmer sig der under den 500 år gamle præstekjole?

Inden under gemmer der sig et helt almindeligt menneske. Sådan et som mig eller dig, din nabo eller hende du virkelig ikke kan li. Sådan et gennemsnitligt menneske, der oplever sorger og glæder, sejre og nederlag, kærlighed og had, glæde og vrede.

Nogle gange bliver jeg mødt med ordene: Er du præst? Men du er jo bare helt almindelig, eller du er noget helt andet end min barndoms præst.

Så næste gang du ser en præst i en sort uldkjole med en nysselig hvid pibekrave og tænker, hvad har hun mon under kjolen, så vid at det er et almindeligt menneske som dig og mig, og at vi alle deler den samme opgave.

Og ja jeg er helt almindelig. Og det er det helt særlige ved vores præsteembede og præsterolle. At vi præster er helt almindelige mennesker, der er blevet givet den opgave at være den i vores midte, der døber, vier og begraver folk.

Det kunne være dig eller din nabo.

Under præstekjolen er jeg præsten og jeg er også præst selvom den sorte uldkjole er hængt ind i skabet.

Og så vil jeg gerne fortælle højt og til alle så længe de gider høre på mig, at du er også præst!

For vi skal alle føre Guds budskab ud i verden. Vi skal lade folk vide at de er elsket, at de har værdi, at de ikke er alene. At der er plads til dem i fællesskabet. Og den opgave er vi alle kaldet til. Sort uldkjole eller ej. Den opgave er din vigtigste opgave hvad enten du snakker med din nabo over hækken, deler en øl med din ven til byfest, møder en fremmed ved busstoppestedet eller leger med barnet på vejen.

Så næste gang du ser en præst i en sort uldkjole med en nysselig hvid pibekrave og tænker, hvad har hun mon under kjolen, så vid at det er et almindeligt menneske som dig og mig, og at vi alle deler den samme opgave. At sprede Guds budskab om en altomfavnende kærlighed til alle.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.