Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Aarhus – den uhøflige kommune

»Politikerne giver ulovligt AGF lov til at indrette halvdelen af den offentlige parkeringsplads foran stadion som VIP-parkering, når der er hjemmekampe, så AGF kan tjene flere penge på deres sponsorer,« mener Svend Åge Petersen.

Artiklens øverste billede
Det blev 1. maj ulovligt at parkere hen over en skillerabat. Foto taget af Svend Åge Petersen 31. juli.
Det taler Aarhus om lige nu. Modtag vores nyhedsbrev for at få dagens lokale tophistorier. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig.

Politikerne i Aarhus vil gerne have, at rigtig mange gæster byen. Jo flere events, desto bedre, er deres motto. Men jeg synes ærlig talt ikke, vi behandler vores gæster særlig godt. Lad mig komme med et eksempel: AGF’s hjemmekampe.

Teknik og Miljø-forvaltningen i Aarhus Kommune giver ulovligt AGF lov til at indrette halvdelen af den offentlige parkeringsplads foran stadion som VIP-parkering, når der er hjemmekampe, så AGF kan tjene flere penge på deres sponsorer. Når Teknik og Miljø - og politikerne - nu synes, det er i orden at begå ulovligheder, ville det så ikke være mere høfligt at reservere hele parkeringspladsen til udeholdets fans, når man nu en gang er villig til at begå ulovligheder? Jeg må jo næsten formode, at et stort flertal af dem, der køber sig til en VIP-parkering, bor forholdsvis tæt på stadion og vil kunne komme frem til stadion på gåben, på cykel eller med offentlig transport.

Hvad vil der ske, hvis jeg, som ikke er VIP’er, kører hen og insisterer på at få lov til at parkere min bil på den offentlige parkeringsplads. Vagterne vil sige: »Kommunen har givet os tilladelse til at nægte dig at parkere her.”

Jeg vil så sige: ”Den statslige lovgivning om adgang for alle til offentlige parkeringspladser giver mig lov, og den tilladelse fra kommunen, I står med, er ikke det papir, den er skrevet på, værd.«

Jeg fastholder, at jeg ønsker at parkere der, og anmoder om, at politiet bliver tilkaldt. Hvad vil der så ske?

Det er svært at finde en parkeringsplads tæt ved stadion, så alle villavejene i nabolaget bliver taget i anvendelse, men der mangler stadigvæk parkeringspladser, så kommunen tillader skråparkering i begge sider af Kongevejen fra Skovbrynet til runddelen ved Carl Nielsens Vej.

Det betyder at fodgængere og cyklister henvises til vejen, som nu er blevet meget smal, og at der kan nemt opstå farlige, trafikale situationer. Desuden vil det være umuligt for en brandbil at komme frem. Ved seneste hjemmekamp mod Randers så jeg for eksempel en camper, der havde svært ved at kante sig frem. Så lad os håbe, at der ikke udbryder brand i dronningens sommerresidens, når AGF spiller hjemmekamp.

Det blev 1. maj ulovligt at parkere hen over en skillerabat. Foto taget af Svend Åge Petersen 31. juli.

Når man går ad Kongevejen fra Skovbrynet, er der på venstre side en cykelsti, der er adskilt fra fortovet med en græsrabat. 1. maj i år blev det ulovligt at parkere i skillerabatten, så byens gæster bliver sat i et vældigt dilemma: Parkerer de lovligt, altså kun på cykelstien, bliver det virkelig vanskeligt at komme frem for kørende, mens de, hvis de - som hensynsfulde bilister - forsøger at komme så langt ind som muligt, parkerer ulovligt i forhold til de nye parkeringsregler. Hvis vejen ikke er bred nok til at lave lovlig, midlertidig skråparkering i begge sider af vejen, bliver kommunen nødt til at sørge for, at det kan ske på lovlig vis, eller helt sløjfe skråparkering på begge sider af Kongevejen.

På et tidspunkt bliver vores gæstende bilister så desperate, at de ser sig nødsaget til at parkere bilen, hvor det ikke generer trafikken, men hvor - en ikke helt tydelig - skiltning viser, at det er ulovligt. Det gælder for eksempel højre side af Havreballe Skovvej fra Jyllands Allé til Stadion Allé. De bliver alle mødt med en parkeringsbøde. Så høflige er vi her i byen. AGF har vagter nok til at regulere VIP-parkeringen, og kommunen har folk nok ude til at uddele parkeringsbøder. Burde AGF og kommunen så ikke kunne afse folk til at hjælpe gæster til ikke at sætte bilen på de mest oplagte, men ulovlige, steder?

Ulovlig parkering på Havreballe Skovvej. »Jeg så, at alle disse bilister fik en lille hilsen med hjem med værsgo at betale ved kasse 1,« siger Svend Åge Petersen. Foto taget 31. juli

Men så lang tid AGF tjener penge på VIP-parkeringen, og kommunen tjener penge på at uddele bøder, går det jo rigtig godt. Kære gæster: Velkommen til Aarhus!

Lokalavisen Aarhus har været i kontakt med Østjyllands Politi, der ikke ønsker at kommentere debatindlægget. Det samme gør sig gældende for kommunens Teknik-og Miljøforvaltning, der dog meddeler, at Lokalavisen Aarhus på et senere tidspunkt kan interviewe bylivschef Kim Guldvad Svendsen om sagen. Han holder i øjeblikket ferie.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.