Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Fjeren, der bliver til fem høns – rådhussladder!

Artiklens øverste billede
Viggo Jonasen, tidl. byrådsmedlem, blev endegyldigt ekskluderet fra partiet i maj. Arkivfoto: Kim Haugaard

Lokalavisen skrev 22. juni om, at bestyrelsen for Enhedslisten Århus giver »fuldtonet opbakning til lokalpolitiker Laura Bryhl«.

Anledningen er, at Laura skal have modtaget hademails på baggrund af sagen om eksklusion af Viggo Jonasen, begrundet i EL-forretningsudvalgets påstand om ”sexistisk chikane – systematisk og over længere tid”.

Der er god grund til at tage afstand fra hademail-skrivning. Det kan genere eller endog belaste alvorligt – og det er helt sort at skrive til politikeres familiemedlemmer.

Bestyrelsesmedlem Lone Jensen udtaler til avisen:

»Vi sender den her pressemeddelelse, fordi vi har erfaret, at der er nogen, der har sået tvivl om rigtigheden af Lauras udsagn. Nu viser vi, at sagen med Viggo Jonasen er lukket, og at vi står fuldstændig bag Laura (...) Vi synes, det er flot, at hun står frem og siger fra (...)«

Og så ytrer Lone Jensen, at det »er ældre hvide mænd. Måske på Viggo Jonasens alder«, der sender hademails. Så jo – alle I 78+-årige MÆND er under mistanke!

For det første: Jeg har mere end sået tvivl om Lauras udsagn. De handler jo mine ord og gerninger, så jeg vil hævde et vist førstehåndskendskab. Faktisk har jeg tilbagevist en større del af Lauras udsagn, sat de øvrige ind i kontekst, og indrømmet, at jeg en gang kan have brugt ordet »studine« - uden ringeagt!

Forretningsudvalg, hovedbestyrelse og lokalbestyrelse har ikke overhovedet efterprøvet nogen af de udsagn, som Laura har fremsat om mig, og som jeg har tilbagevist. Lauras udsagn om, hvad jeg har sagt og gjort, antages som bevis for, at jeg har sagt og gjort det!

En højst særpræget måde at afsige en ”dom” på.

For det andet: Laura Bryhls udtalelser findes i et udateret og usigneret referat, som benævnes »henvendelse fra Laura Bryhl og Katrine Vinter Andersen«. Der bruges ordene »sexisme« og »chikane« ikke. Andre har indført ordene i sagen. Hvem? Vides ikke.

Det andet bilag i sagen fra tidligere byrådsmedlem Lone Norlander handler om chikane i den form, at jeg har ytret mig om hendes og den senere socialdemokrat Peter Bonfils’ stadig mere socialdemokratiske, politiske praksis. Men ikke om sexisme.

Laura har altså ikke beskyldt mig for sexisme. Lone har ikke beskyldt mig for sexisme.

Laura fremsætter i referatet usande udsagn om min adfærd/udsagn, blandt andet om talrige telefon opkald, og hun viderebringer andres usande udsagn.

Et eksempel: »Laura får at vide af et byrådsmedlem fra et andet parti, at Viggo har sagt, at det kun er et spørgsmål om tid, før Viggo får presset Laura til at træde ud af byrådet, så han selv kan komme tilbage. Det er nu kendt viden blandt medlemmerne i Aarhus Byråd, at Viggo forsøger at presse Laura ud. Der er sidenhen flere byrådsmedlemmer fra andre partier, der har henvendt sig til Laura om det.«

Eksemplet er fjeren, der bliver til fem høns – rådhussladder. Og jo, der er en fjer!

Under spisepausen i sidste byrådsmøde i 2021 holdt borgmester Jacob Bundsgaard en tale for hver af de fratrædende byrødder – en overraskende rosende tale om mig. Men man er jo SÅ GOD, når man slutter!

Efterfølgende udtalte jeg seks ord: »Sidste gang var jeg 3. suppleant«.

Underforstået: »Stol ikke på, at I slipper for mig!«

Det lo mange af! Men det blev i Lone Norlanders gendigtning til: »Viggo Jonasens afskedsreplik på det sidste byrådsmøde i 2021 var: Ja I har mig nu nok snart tilbage.«

Dertil behøver en enkelt mand/kvinde/nonbinær af ubestemt alder jo kun at tilføje: »...når jeg har presset Laura ud«.

Så har man et godt rådhusrygte. Men usandt er det!

I øvrigt skal flere gå ud, før jeg kan komme tilbage – Solveig Munk er som bekendt 1. suppleant.

At den lokale bestyrelse – eller medlemmer af den – har kendt til sagen, men ikke taget den op, er meget ringe virksomhedsledelse.

At et partis Forretningsudvalg og Hovedbestyrelse træffer så vidtgående beslutning efter så mangelfuld undersøgelse af sagens realitet, er ringe agt værd.

For dem, der har lyst til at kende sagen, er sagsakter at finde på hjemmesiden: www.viggojonasen.dk under ”Om eksklusionen” og ”Efter 29 år i Enhedslisten”.

Lokalavisen Aarhus har tilbudt Enhedslisten Århus og medlemmer heraf genmæle, men det har partiet afslået. I et mailsvar lyder det:

»Vi tager afstand fra Viggos udtalelser og bakker op omkring Laura. Vi har ikke yderligere kommentarer, da vi ikke synes, at personsager skal debatteres offentligt i pressen. Sagen er slut hos os.«

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.