Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Fællesrådet i Beder-Malling står og stirrer på et livløst projekt. Hvorfor?

Artiklens øverste billede
Ole Krabbe Olesen fra Malling mener, at Fællesrådet For Beder, Malling og Ajstrup bør koncentrere sig om en realiserbar løsning med cykelstien mellem Malling og Beder langs Beder Landevej. Fotocollage

Siden år 2000 har vi i Malling ventet på at få en cykelsti helt ned til Ajstrup Strand. Den har været af/på budgettet utallige gange.

Nu vil Fællesrådet gentage ”succesen” med cykelstien mellem Malling og Beder langs Beder Landevej. Budgettet på 18 millioner kroner på grund af en række nødvendige hele eller delvise eksproprieringer – uden at have løst store udfordringer i Beder med overkørsel ved Byagervej - og manglende cykelsti fra Netto og op til lyskrydset. Her risikerer cyklister at komme i en langsom kø bag osende biler.

Igen vil Fællesrådet stå som eftertænksomme silhuetter med gode hensigter, som de dybest set godt ved, aldrig bliver realiseret.

Derfor kan Fællesrådet og alle os andre lige så godt koncentrere sig om en realiserbar alternativ løsning.

Når den dobbeltrettede cykelsti fra Malling når BMI, ledes den ligeledes dobbeltrettet nordøst om BMIs P-plads. Bag støjvold ligger en slugt på 3-4 meter, hvor der rigelig er plads til at lade den dobbeltrettede cykelsti i en lige linje gå ud til eksisterende Egelundsti, som den rammer i et T-kryds. Derfra og indtil tunnelen under Byagervej opgraderes Egelundstien sti til gående – med/uden hunde og barnevogne.

Overgangen på Kirkebakken i Beder kan laves med en vinkelret overgang til svage trafikanter. Det vil samtidig virke fartdæmpende på Kirkebakken. Alternativt kan der bygges en tunnel under Kirkebakken. Unge mennesker, der skal til sport på BMI, bor primært i den østlige del af Beder.

Fra Kirkebakken udbygges allerede eksisterende stisystem op til Engdalgårdsvej – og herfra har cyklister gennem Kastanjestien frit tråd helt ind til Aarhus. Det gælder også de cyklister, der cykler helt fra Odder. De cykler på Bredgade gennem Malling (cykelsti hele vejen er projekteret) og har let ved at finde den videre forbindelse nordøst fra BMI.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.