Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Kønsidentitet og ligestilling

Artiklens øverste billede

I de sidste par år har forståelsen af kønsidentitet og ligestilling været ude i et opbrydningsstormvejr, som selv Jesus ville havde haft svært ved at stilne af.

Vi har oplevet bevægelser som Me Too, Black Lives Matters, og så er der kommet fokus på kønsidentitet i sådan en grad, at det til tider giver pronomenforvirring, og sidst men ikke mindst er der opstået en krænkelseskultur, som gør det svært at spise en is, som førhen hed en kæmpe eskimo, uden at få dårlig samvittighed.

Det sidste nye i denne række af ændringer er; lovforslaget om værnepligt for kvinder på lige fod med mænd, samt Lagkagehusets kønsneutrale kagemand eller kagekone, som nu kaldes for en kageperson.

Sidst men ikke mindst er der opstået en krænkelseskultur, som gør det svært at spise en is, som førhen hed en kæmpe eskimo uden at få dårlig samvittighed.

På sin vis er ændringer hverken gode eller dårlige, det er udfaldet af ændringen, det som den bevirker for mig og for dig - der afgør om noget er godt eller dårligt. Men når det er sagt, så kræver enhver ændring tilvænning.

Derfor er det rart, når debatten om disse ændringer raser at finde den velkendte bibel frem og begynde ved begyndelsen. For hvad står der egentlig om kønsidentitet og ligestilling i skabelsesberetningen:

Gud sagde: Lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os! (…). Gud skabte mennesket i sit billede; i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem. Og Gud velsignede dem (...). 1. mos. Kapitel 1 vers 26-28.

Ser man med et luthersk perspektiv på denne tekst, så indeholder den en principiel ligestilling. Vi er skabt lige i Guds billede – mennesket er lige velsignede af Gud og lige skyldige i syndefaldet.

Dertil er vi blevet givet det frie valg, valget til at være den vi vil. Og ser man på Guds egen søn, Jesus, så finder man at han altid bakkede op om minoriteterne i samfundet, som på denne tid var kvinder, børn, syge, slaver, toldere, ludere med flere.

Sagt på en anden måde, så er vi alle sammen, lige gyldig vores køn og vores identitet, set, velsignet og elsket af Gud.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.