Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Spis mig, drik mig

Artiklens øverste billede

Du er så dejlig, at jeg kunne spise dig!

Sådan kan vi finde på at udtrykke os i forelskelsesrus – men vi mener det naturligvis ikke. Sådan for alvor.

For vi spiser jo ikke hinanden. Det er afskyeligt. Frastødende. Uciviliseret.

Kannibalisme, det at spise en af sin egen art, har i den europæiske historie altid været det modsatte af kultur og civilisation. Noget vi skulle holde os fra. Noget som skaber total forvirring, slår hul i enhver moral og repræsenterer alt det, der er umenneskeligt.

Hvor voldsomt det kan opleves har været meget tydeligt i forbindelse med opsætningen af teaterstykket Kannibalen på Det kongelige teater. Med udgangspunkt i en virkelig begivenhed i Tyskland i 2001, fortælles om to mænd, der møder hinanden på en internetside for kannibaler, med det erklærede formål at mødes for henholdsvis at spise og at blive spist. Og de fuldfører deres forehavende, hvilket beskrives så minutiøst i stykket, at flere tilskuere udvandrede, besvimede og kastede op under premieren.

Vi kan simpelthen ikke have med det at gøre. Det er så grænseoverskridende og uforståeligt at vi slet ikke kan rumme det.Og så står nogen af os alligevel i kirken, søndag efter søndag, og siger ordene: Dette er mit legeme, dette er mit blod – som gives for jer – spis og drik det!

Hvad mener vi med det? Er vi da kannibaler i den kristne tros navn?

Det er i hvert fald den første og umiddelbare reaktion mange børn har, når man som præst forsøger at forklare dem noget om, hvad nadveren er.

Det er vi naturligvis ikke, siger vi. Men der er jo alligevel noget om det. Det er jo det, vi gør – spiser og drikker Jesu legeme og blod. Godt nok, og heldigvis, under ritualiserede former, som er strengt nødvendige for at kunne nærme sig både tankegangen og sprogbrugen, men stadig med en tydelig reference til noget i den kannibalistiske selvforståelse.

Nemlig den at ved at fortære et andet menneske, indoptager man vedkommendes værdi og viden. Og kommer så ultimativt tæt på som det overhovedet kan lade sig gøre. Det er på sin vis at betragte som den ultimative kærlighedshandling, hvilket Jesu frivillige selvhengivelse i nadveren er det. Han kom til sine egne, han gav sig fuldt og helt, han blev spist af sine egne, og han gjorde det for deres skyld.

Kannibalisme, det at spise en af sin egen art, har i den europæiske historie altid været det modsatte af kultur og civilisation. Noget vi skulle holde os fra. Noget som skaber total forvirring, slår hul i enhver moral og repræsenterer alt det, der er umenneskeligt.

Jeg har ladet mig fortælle, at stykket også formår at vise den kærlighed, varme, omsorg og fælles længsel efter at blive ét med et andet menneske, som vi måske godt kan forholde os til og genkende.

Men lad os lade Gud om at levere det ultimative offer. Spise og drikke Jesu kød og blod under ritualiserede former, og dermed få del i hans liv, kærlighed, nåde, tilgivelse og forsoning. Komme helt tæt på.

Bon appetit.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.