Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Om årstiden og de høje tider

Jeg elsker den årstid, som vi befinder os i lige nu.

På trods af at have en heftig forkølelse siddende i kroppen i disse dage, så er både humøret og energien høj.

Jeg ved godt hvorfor, og det er fordi, at naturen i mine øjne aldrig bliver smukkere end nu.

I skrivende stund spreder duften af syrener sig heldigvis lidt endnu, i haverne har rabarberne aldrig stået bedre og pæonernes udfoldelse står på spring.

Pinsen er kirkeligt set en stor højtid, hvor vi fejrer Helligåndens komme til verden – mere folkeligt beskrevet fejrer vi kirkens fødselsdag.

Her fra mit kontor i Grøfthøjparken i Viby kan jeg kigge ud på parkens plæne, hvori mælkebøtterne blomstrer frodigt, og jeg fornemmer på græsstråenes længde, at plænen snart vil dufte af nyslået græs – én af årstidens bedste dufte, hvis man spørger mig.

En anden grund til denne forkærlighed for årstiden netop nu, er uden tvivl også, fordi den vækker gode minder – særligt om dagen, hvor min mand og jeg for nogle år tilbage blev kirkeligt velsignet i en kirke i Randers.

Det var på alle måder en smuk dag for min familie og mig, og netop på grund af den yndige natur i denne helt tidlige sommerperiode syntes min mand og jeg, at det var en oplagt årstid til at invitere hele familien og vennerne til fest, for sammen at fejre vores forudgående ”ja” til hinanden på rådhuset.

Jeg er utvivlsomt ikke den eneste, der – grundet en bestemt årstid – kan drømme mig væk til særligt gode dage. Hvad sidder du mon med af dejlige minder?

Generelt tror jeg også, at vi mennesker har brug for høje tider; tider, dage og stunder, der hæver sig op over alle de andre dage. Dage, vi kan se frem til med glæde, og dage, vi kan se tilbage på som pejlemærker i vores liv, og som vi kan lune os på i kolde tider.

For mig personligt blev denne helt tidlige sommer altså en høj tid, men også i kirken har der i de sidste uger været særligt høje tider, for vi befinder os nemlig i tiden lige efter forårets mange helligdage og pinsen ikke mindst.

Pinsen er kirkeligt set en stor højtid, hvor vi fejrer Helligåndens komme til verden – mere folkeligt beskrevet fejrer vi kirkens fødselsdag. Hvad denne fødselsdag så nærmere betyder for os, kan vi eksempelvis gå i kirke for at høre – og det er ganske nemt at gå til, for alle kirkerne i Aarhus Syd holder åbent hver søndag.

Hav nu en rigtig dejlig sommer!

Læs også

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.