Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Grønt håb

Artiklens øverste billede
Esben Thusgård. Foto: Presse

Biodiversitetskrise! Isen på Grønland smelter. Havene stiger.

Det er svært ikke at være påvirket af historierne fra hele verdenen, hvor der fortælles om konsekvenserne af den globale opvarmning.

Et sted er der tørke. Et andet sted oversvømmelse. Levesteder for mennesker og dyr lægges øde bid for bid. Meteorologerne kalder udviklingen for irreversibel.

Der er ingen vej tilbage! Vi kan ikke vende om! Der manes billeder frem af blinde veje og broer, der brænder bag ved én. Nødvendige billeder er det, for at vi ikke bare taler om grøn omstilling, men også gør noget.

Jeg tror også, at vi må finde nye måder at tale om den grønne omstilling på. Alternativer til dommedagsscenarierne og de apokalyptiske billeder af undergang. De tager let modet fra mange af os.

Den jødisk filosof Hannah Arendt har skrevet, at du og jeg ikke er blevet til blot for at dø, men for netop at blive til. At fødes er det afgørende. At blive til. I modsætning til forbruget, nedslidningen og i sidste ende døden.

Mennesket er skabt for, at der skal kunne begyndes.

Det siger en hel del om at være menneske, vi skal blive til. Men hendes ord kunne måske også sige noget om det ansvar, vi har for kloden. Den skal have samme muligheder for at blive til. Udvikle sig, så liv og skønhed overraskende kan udfolde sig. Ikke alene som ressource, men som noget der udvikler sig og har egen værdi.

Mennesket er skabt for, at der skal kunne begyndes.

Vi kunne med Arendt måske tale om, at heller ikke verdenen er skabt fiks og færdig. Den er på vej. Præcis som du og jeg kommer til os selv livet igennem, må vi indse, at naturen også er på vej.

Derfor skal vi give naturen plads til det samme.

Det er for mig at se en radikal anden måde at tale om vækst og udvikling på. En væksttanke som du og jeg er indlejret i, og som aftegner en håbefuld fremtid. Og som samtidig udfordrer vores traditionelle forestillinger om vækst, om mere af alting.

Det løfte, som her er indbygget, er ikke et løfte om mere velstand, men et løfte om at livet fornyer sig på overraskende måde. Hvis livet får lov.

Alt levende har del i løftet: vi er på vej. Og vi skal give plads.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.