Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Kan AGF håndtere kaos uden for banen?

Artiklens øverste billede

Det ville være patetisk at pakke det ind: min viden om fodbold er trods alt på et lavere niveau end AGF’s stilling i Superligaen. Jeg er typen, der de første fem minutter efter pausen er forvirret over, at holdene har skiftet løberetning og typen, der ikke forstår, at et enkelt mål i en uafgjort kamp mod Sønderjyske kan være tegn på, at nu vender lykken i en selv efter AGF-standarder katastrofal sæson. Alligevel følger jeg med i AGF og - af indlysende grunde - mest, hvad der sker uden for banen. Sådan er der nok mange aarhusianere, der har det, for klubben fylder meget i byen. Man kommer ikke udenom AGF.

Trods frustrationer - og dem er der masser af grunde til - er der i det store hele usvækket støtte til de hvide fra Fredensvang. Inkarnerede fans, ad-hoc-publikum og ikke mindst byens erhvervsliv bakker stadig op, selv i en jammerlig periode. Så jammerlig, at det forekommer naturstridigt i Danmarks næststørste by. Sidst, jeg var på stadion, var i april til kampen mod Viborg. Et nederlag på 0-2 var trods alt mere end selv en stærkt engageret og mangeårig årskortholder ville stå model til. »Nu gider jeg kraftedeme ikke mere,« lød det fra rækken bag mig.

Den selvtilstrækkelighed, der på flere måder synes at plage AGF, står altså på ingen måde mål med de sportslige præstationer eller afhængigheden af byens opbakning. Det er senest tydeligt i spørgsmålet om, hvem der i byggeperioden af et nyt stadion, skal drive haller og andre faciliteter omkring stadion. Kommunen ønsker i en periode at overtage driften af Ceres Park og Arena, bortset fra selve stadion, frem for at sende det i et lovpligtigt EU-udbud. Et udbud, som AGF i øvrigt også risikerer at tabe.

Det virker fornuftigt, at kommunen i regi af Kongelundssekretariatet overtager driften i en tid, hvor ingen kender de fremtidige faciliteter i Kongelunden, og i en kaotisk byggeperiode, der kræver helhedsforståelse og fleksibilitet. Kompetencer, som andre brugere end AGF tilsyneladende ikke har oplevet under klubbens drift af stadionområdet siden 2005. I et brev til kommunen, der kunne være skrevet af en forsmået lillebror, kalder klubben planerne for driften i overgangsperioden for »urimelig« og bringer den økonomiske støtte til nyt stadion i spil.

Selv om Kongelunden særligt i begyndelsen blev præsenteret som en vision for hele området, står det klart, at det mest af alt handler om et nyt stadion til AGF. Det ville også i det lys klæde klubben at påtage sig lidt mere ydmyghed, særligt i en tid, hvor end ikke de sportslige resultater bidrager til den aarhusianske stolthed. Man kalder sig byens hold, men er man også et hold for byen?

Klubben har en helt særlig og dominerende status, som andre foreninger og idrætsgrene kun kan se misundeligt til. De må gang på gang se AGF løbe med mereværdet og opmærksomheden. Netop på de punkter skuffer klubben aldrig.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.