Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Bryd ud af børnehaven

Artiklens øverste billede

En falmet 50-øre, et sneglehus, en bøjet kapsel og et lille stykke grønt slebet glas.

Det eneste gode, ved at stå for vasketøjet, er, de små Narnia-eventyr der åbenbarer sig, når man tømmer børnenes lommer og finder underfundige ting, som de er stødt på i løbet af dagens leg.

Ting som vi andre ville være gået forbi, men som barnet har regnet for så værdifulde, at de nænsomt er blevet samlet op og gemt i lommens skatkammer.

Sådan en børnelomme kan være en sand besværgelse mod det usynlige bæst, der, i usikre øjeblikke, sniger sig ind på selv de bedste af os og snerrer, at vi skal tage os sammen og at det aldrig er godt nok.

Træk vejret og tag lidt af børnelommens tryllestøv: Du er mere end nok. Dit bidrag, uanset hvor småt, er mere end velkomment; og der er stor værdi i selv de mindste og underligste ting.

En god modgift mod livslede, præstationsangst og følelsen af, at tiden er nedrig, firkantet og afmåles i hårde hak.

Men lommen har en anden fortælling. En rolig stemme fra en anden dimension, der hvisker om hølofter og kattekillinger; om at bygge huler og lytte til regnvejr. Her er tiden blød og venlig -og iklædt noget lidt uheldigt hjemmestrik, imens den går rundt og siger ”skidt pyt”, ”det skal nok gå” og ”op igen”.

Så rasler den indbydende med en pose Schweizer drops og man må gerne tage to, så man har til begge hænder.

Min barndomsvenindes mor, Bodil, var dagplejemor. Det var et fast problem, at de store børn, som var rykket op i børnehaven, stak af – plankede over rækværket- simpelthen, for at stikke hjem til Bodil og få æggemadder. Du behøver ikke være bange.

Den slags sker ikke i dag. Det var tilbage i 80’erne og siden er vi blevet meget bedre til, at spærre børn ordentligt inde.

Vi er i det hele taget blevet meget bedre til at lave specifikke reglementer og indhegninger, så der ikke er noget slinger i valsen med nogen af os.

Jeg ved selvfølgelig ikke om det bare er mig, eller om du også kan have det sådan? Men den her virkelighed kan så let vokse mig over hovedet; Overmande mig med krav og meninger, burde og skulle. Og nogle gange kan man blive så vant til at være utilpas, at man glemmer, at det slet ikke er rart at have det sådan.

Og jeg ved godt at det her er en præsteklumme og jeg burde skrive noget opbyggeligt om Gud og Jesus, men mest af alt har jeg lyst til at opfordre dig til, at finde et hegn og klatre over det. Bryd ud af børnehaven. Snyd dig til en pause -tag hjem til Bodil og spis en æggemad.

Træk vejret og tag lidt af børnelommens tryllestøv: Du er mere end nok. Dit bidrag, uanset hvor småt, er mere end velkomment; og der er stor værdi i selv de mindste og underligste ting.

En falmet 50-øre, et sneglehus, en bøjet kapsel og et lille stykke grønt slebet glas.

… Nå, jeg må hellere få ordnet det vasketøj.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.