Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Støvsugercentralens flytteplaner bør ikke kun bekymre dem, der går op i sugeevne

Artiklens øverste billede

Støvsugercentralen flytter fra Rosenkrantzgade til Randersvej. Med mindre, man er stærkt optaget af sugeevne og slangelængder, kunne det synes som en mindre historie. Men det er Aarhus-historie og en historie, der er på vej i den gale retning. Butikker, der bidrager til at skabe et attraktivt byliv i midtbyen, flytter til områder med større fremkommelighed og bedre parkeringsmuligheder. Det er godt, at driftige butiksfolk kan udvikle forretningen andre steder end i midtbyen. Men for bykernen er det en skidt udvikling.

Et – men ikke det eneste – af problemerne er en by, der er stadig sværere at komme rundt i. I 2018 vedtog byrådet en mobilitetsplan for Aarhus Midtby. Her prioriteres gang og cykel over alle andre transportformer. Biler skal væk fra Banegårdspladsen og kørsel ad Park Allé skal forbydes. Hvordan letbanens etape 2 skal forløbe, spøger desuden stadig. Etape 1 har allerede ødelagt store dele af byen. Området omkring Nørreportkrydset er efter letbanens langsomme indtog hverken for bilister, cyklister eller gående. At gentage fejlen ved den endelige beslutning om højklasse transport på etape 2 gør ikke fejlen mindre, men vil lade den udvikle sig til en symbolpolitisk katastrofe.

Der skal mere end pedalkraft til at få midtbyen til at køre rundt.

Hvis midtbyens butikker – og for den sags skyld andre attraktioner – skal have gæster og fremgang, kræver det, at Aarhus tager varmt imod enhver, og ikke kun den, der kommer på ladcykel. Der skal mere end pedalkraft til at få midtbyen til at køre rundt. Svaret er ikke nødvendigvis at give uendelig plads til flere biler, for bilparken vokser i et omfang, så løsningerne aldrig kan følge med behovet. Men der skal gøres noget alvorligt ved fremkommeligheden for alle transportformer også bilerne. At ignorere deres tilstedeværelse og berettigelse er at lukke øjnene for virkeligheden. Ringgadesystemet og Viborgvej bliver i denne tid forbedret for at kunne absorbere flere biler, mens det bliver en stadig større udfordring at nå bykernen, der tilsammen udgør Aarhus’ største attraktion. Løsningen er langt fra enkel, hensynene mange og effekterne komplekse.

Bymidten bør være andet og mere end en festivalplads for enkeltstående begivenheder – de såkaldte events, hvor man forventer transportbøvl - men også være et besøg værd en tirsdag i april eller en almindelig lørdag eftermiddag. Det kræver en fremkommelig bykerne af kvalitet, skabt af permanente magneter, hvis værdi, vi bør øge opmærksomheden på; små og store butikker, restauranter, spillesteder og museer som f.eks. Aros og Den Gamle By. De skaber værdi for Aarhus, men hvem skaber værdi for dem?

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.