Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Gud går med mig gennem 40 år

Artiklens øverste billede

I dag fylder jeg 40 år. Og når man står her midt i livet kan man (eller måske er det kun mig?) godt blive lidt eftertænksom og tænke over hvordan livet egentlig har formet sig, og hvordan fremtiden mon ser ud?

Og især her i fastetiden fra fastelavn til påske, hvor eftertænksomhed er nøgleordet fylder refleksionerne meget. I kirken bruger vi fastetiden til at fokusere på noget særligt, noget vi vil ændre, noget vi er glad for. Nogen gør det ved at afstå fra alkohol, slik eller cigaretter. Nogen mediterer oftere, eller går lange ture i forårets tidlige komme. For ved at fokusere på noget bestemt i en rum tid, kan glæden og kærligheden få mere plads og fylde.

Forbilledet for vores fastetid er Jesu faste i ørkenen i 40 dage. Hvor Jesus møder både prøvelser og fristelser, ensomhed, kampen mellem det gode og onde.

Og midt i eftertænksomheden, så kan ens liv føles som en lang fastende ørkenvandring. Sådan et helt almindeligt liv der både har mærket ensomhed, prøvelser og kampen mellem det gode og onde.

Nu kunne man så håbe, at de næste 40 år kunne være som ankomsten til Israel til det forjættede land efter de 40 år i ørkenen, til en tid fyldt med Manna og dansen om Guldkalven. Men jeg forudser at fremtiden vil være som fastetiden. For sådan er livet. Vi er aldrig blevet lovet, at livet skulle være retfærdigt, nemt eller uden prøvelser. Men vi er lovet, at Gud er med os.

At han følger os igennem livet, som han fulgte med Moses igennem de 40 år i ørkenen, som han var ved Jesu side i de 40 dage faste.

Gud beder os om at løfte blikket og se det gode.

For den Gud jeg tror på er en Gud der går med, en Gud der elsker os og som følger os i prøvelser og glæde, i sorg og lykke.

For den Gud jeg tror på er en Gud der går med, en Gud der elsker os og som følger os i prøvelser og glæde, i sorg og lykke.

Derfor vil jeg glæde mig over de første 40 år, kramme mine børn og min mand og glæde mig over den næste lange ørkenvandring igennem livet. Jeg vil løfte blikket og se det gode og vide, at når den næste prøvelse og svære tid kommer, går Gud med mig.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.