Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Det regner jeg med

Artiklens øverste billede
Det taler Aarhus om lige nu. Modtag vores daglige nyhedsbrev for at blive opdateret på de væsentligste nyheder. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig.

Det var en af de weekender, hvor jeg havde fået sagt ja til lige rigeligt meget, og nu var logistikken ved at bryde sammen derhjemme, børnene var lidt for trætte, og hvordan løser vi nu det hele her i 11. time?

»Vi kan da bare melde afbud til håndbold« foreslog jeg så som en nødløsning.

Jeg kunne godt selv høre, hvor dårligt et forslag det var, da jeg først havde sagt det højt.

Hver spiller er vigtig og en del af fællesskabet, og det er ikke ligegyldigt, om man kommer eller ej, for aftalen er lavet, og der står et hold og regner med dig.

Og jeg fik da også med det samme at vide af min bedre halvdel, at nej – vi kan ikke bare melde afbud til håndbold på grund af min for optimistiske planlægning. Hver spiller er vigtig og en del af fællesskabet, og det er ikke ligegyldigt, om man kommer eller ej, for aftalen er lavet, og der står et hold og regner med dig.

Jeg kunne ikke være mere enig, og hvor var det godt at blive mindet om betydningen af gode fællesskaber, der hvor jeg selv åbenbart havde glemt det.

Det blev også en påmindelse om, at man (jeg) skal passe på ikke at komme til at bilde sig (mig) selv ind, at det i grunden er lige meget, om man er med eller ikke er med i de fællesskaber og sammenhænge, man indgår i. En påmindelse om, at det er vigtigt selv at bakke op om de gode fælleskaber. Mange af os har gennem de sidste par år måttet vænne os til, at både afbud og aflysninger af gode grunde har siddet løst. Længe har en aftale kun været en aftale, hvis du er symptomfri og testet negativ. Måske er vi efterhånden blevet lidt for gode til ikke at regne med noget, og også lidt for gode til at aflyse og melde afbud?

Selv er jeg blevet ret god til at aflyse bare for en sikkerheds skyld, og ikke bare som en nødløsning i en travl weekend. Og jeg har mange gange både tænkt og sagt »Jeg regner ikke med det, før dagen kommer«, »Nu må vi se, der er jo et stykke tid til endnu« og den slags.

Som et værn mod for store ærgrelser. Men sådan et værn kan desværre også blive til distance og usikkerhed. Ikke bare til hinanden, men også distance og usikkerhed til dagen i dag og til livet.

Men livet er her jo stadig, og dagen i dag også.

Så hvordan skal det leves? Mit forslag er at leve som en, der regner med dagen.

At regne med dagen er for mit vedkommende ikke det samme som slagordet grib dagen, og det er heller ikke et spørgsmål om at sætte en lind strøm af ja-hatte - eller en solid nej-hat - på hovedet.

At regne med dagen er for mig at se at tage dagen for givet. Som en foræring vi hver morgen vågner op til. Det, at det bliver dag, ligger uden for, hvad vi selv formår at frembringe. Det er ikke mennesket, der får det til at blive dag. Dagen kommer alligevel.

En dag med muligheder vi kan bruge eller lade være. En dag med tovtrækkerier og larm i hverdagens hamsterhjul, uro og frygtsom ensomhed, eller fryd og gammen- men først og fremmest en foræring, som vi kan regne os selv og naboen med i. Det regner jeg med.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.