Trappeopsang

Kig op! Det kan være ret svært, når man balancerer op ad trapperne med poser og sager, og forsøger at ramme trappetrinene.Kig alligevel op. Der er een på vej ned. Du kan høre trinene gungre. Hvem er det? Din overbo?
Kig op! –Hvorfor det? Fordi det er et andet menneske, se hende! Hils på hende! For vores verdener og liv er vævet sammen. Vi hører sammen. En hel verden skaber man ikke alene. Vi har brug for hinanden – Alene skaber vi ikke en helhed. Alene nedbryder vi ikke ensomhed. Alene standser vi ikke en krig.
Ingen af os er nemlig alene, hverken når vi lever, eller når vi dør. Alt det, vi gør, gør vi for Gud, både i livet og i døden, for vi tilhører Gud, uanset om vi lever eller dør.
Kig op! Kig ind! Det betyder: Gå op ad trapperne og hen til min dør. Jeg sætter kaffen over. Jeg kender dig ikke så godt endnu, men jeg kan høre, når dine børn græder og når du spiller musik. Du er allerede en del af mit liv og min verden.
Kig ned og op og ud! Hvordan du end beder –med knæene på et bedetæppe eller med hænderne foldede eller i tankerne, mens du cykler –så husk din overbo, din nabo, buschaufføren og dine børns skolekammerater. Himmel og jord hænger sammen. Vores liv med Gud og med vores nabo kan ikke skilles ad.
Vi er her for hinanden
fra jul til ramadan
bygger fremtid og fællesskab af mere end sten
og hvert et krydderi
gør byen stærk fordi
vi er smukke alene, men er smukkest som én
(Chadi Alderbas og Martin Hornstrup, Åbn din gyldne port 2020)
Ingen af os er nemlig alene, hverken når vi lever, eller når vi dør. Alt det, vi gør, gør vi for Gud, både i livet og i døden, for vi tilhører Gud, uanset om vi lever eller dør.
Bibelen 2020, Rom. 14,7-8.