Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Brøl og dækos skal tilbage til byen

Det er overordentligt trist, at Classic Race Aarhus er gået konkurs. Nogen kæmpe overraskelse er det dog ikke, al den stund at der allerede kort efter dette års race blev viftet med det gule advarselsflag; økonomien var særdeles anstrengt, og fonden bag kom under rekonstruktion.

Det økonomiske uføre er tilsyneladende konsekvensen af to tumultariske år. I 2020 blev løbet aflyst i sidste øjeblik, da corona kom i vejen. Kontrakter var indgået og en stor del af omkostningerne kunne ikke begrænses. I samarbejde med Erhvervsstyrelsen fik man overblik over kompensationsmulighederne, og på den baggrund begyndte man at planlægge arrangementet i 2021. Classic Race har i 9 år været afholdt i foråret, men omfanget af coronarestriktioner gjorde, at løbet i år blev skudt til sidst i september. Jubilæumsløbet skulle blive det sidste - og det koldeste.

For det blev en særdeles blæsende og våd omgang. De 36.000 gæster, der trodsede efteråret, frøs, og personligt oplevede jeg det usædvanlige, ikke at have lyst til en fadøl i baren. Sådan var der åbenbart mange, der havde det. Omsætningen dalede markant.

Resultatet var et betragteligt underskud. En omfattende jagt efter mere kapital har vist sig utilstrækkelig til at redde en økonomi, der kører på fælgene.

10 gange nåede Classic Race Aarhus at afvikle et motorløb i helt unikke omgivelser omkring Mindeparken. I begyndelsen var netop placeringen anledning til heftig kritik, sådan er det vist at introducere noget nyt i Aarhus. Trafikanterne på byens sydlige veje blev generet af omkørsler og forsinkelser i dagene omkring løbet. Naboer klagede over støjen, og i begyndelsen fremstod organisationen bag da også mest af alt som en lukket Paddock Club for modne mænd med hang til motorer. Det var svært at se, hvorfor så mange aarhusianere skulle generes så meget af deres årlige klubtræf.

Classic Race Aarhus har for længst udviklet sig fra et event til en egentlig institution i byen.

Som tiden gik, virkede det som om, at konfliktniveauet faldt og den fælles forståelse steg. De sidste år havde man indtrykket af, at de største kritikere var de få, der havde indtaget en immun modstand, trods store anstrengelser og indrømmelser fra arrangørens side. Classic Race Aarhus åbnede kølerhjelmen og inviterede resten af Aarhus med til løjerne, og flere naboer omfavnede med tiden arrangementet og gjorde festen til deres egen. Nu er den slut.

Ikke mindst på rådhuset er man optaget af, at trække events af stort set enhver art til Aarhus, selv om de reelle effekter kan diskuteres. Man kunne drømme om samme opbakning til nogle af byens velkendte kulturinstitutioner. Men der er måske ikke så meget prestige i det etablerede, som gang på gang at påstå, at Aarhus i en kort periode kommer på verdenskortet på grund af et forbipasserende event. Classic Race Aarhus har for længst udviklet sig fra et event til en egentlig institution i byen. En institution, der nu har brug for en donkraft af en størrelse, som kun en samlet by kan skabe.

Classic Race Aarhus kan måske ikke genskabes i den form, vi kender det. Men der er mange års godt arbejde at bygge videre på. Kan den gentænkes, udleves i en anden form, et andet (og mindre bøvlet og dyrt) sted og på den måde fortsat glæde alle de aarhusianere og tilrejsende, der er til samvær, oplevelser, action, motorsport, spænding og folkefest? Classic Race Aarhus var noget unikt, ingen andre kan kopiere som en koncert eller et VM. Med de rette ambitioner og vilje kan et arrangement som Classic Race Aarhus blive en del af Aarhus og aarhusianernes liv - også i fremtiden. Det er nu, speederen skal i bund.

Læs også

Del artiklen