Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Komplet uacceptabelt, at borgmesteren ikke møder op til debatter

Læs replik fra borgmesterens presseansvarlige under indlægget fra Christian Budde.

Artiklens øverste billede

Valgkampen lakker mod enden, og derfor vil jeg mene, at jeg nu med berettigelse kan stille følgende spørgsmål: Hvorfor i alverden er borgmesteren aldrig til stede i de debatter, hvor man måske ikke bliver klappet ud?

Valgkampens helt store temaer har været klima og miljø, skoleområdet, idrættens fremtid i Aarhus og byudvikling/borgerinddragelse. Borgmesteren er konsekvent blevet væk fra det hele.

Det, mener jeg, er komplet uacceptabelt. Som borgmester må man også stille sig frem og stå til ansvar for det arbejde, man har gennemført. Også selvom tonen kan blive hård, og det ikke flyver med rosende ord gennem lokalet. For det er også en del af det at være i politiker – og i særdeleshed borgmester.

Senest deltog jeg i en stor debat om byudvikling og vækst på Frederiksbjerg. Tilmeldingerne væltede ind, og det endte med at blive en af valgkampens største vælgermøde. Over 300 mennesker dukkede op. Det viser noget om, hvor meget det her tema berører og interesserer folk. Så har man simpelthen en pligt som borgmester til at møde op og stå på mål for det arbejde, der er foretaget i byrådet i den forgangne valgperiode.

Men Jacob Bundsgaard møder ikke op. Ofte som den eneste spidskandidat. I stedet sender han sine kandidater i byen, som så efter bedste evne må svare på vælgernes mange spørgsmål. Spørgsmål, der ofte er direkte henvendt til borgmesteren.

Eksempelvis måtte en tydeligt utilpas socialdemokratisk kandidat erkende, at vedkommende ikke var i stand til at svare på de spørgsmål, som vælgerne havde til byudviklingen i Aarhus. En træls oplevelse for kandidaten, som kunne være undgået, hvis blot borgmesteren tog ansvar og dukkede op.

Man fristes til at spørge: Er Jacob Bundsgaard overhovedet selv en del af Aarhus? Vender man blikket mod de sociale medier, fører borgmesteren jo en aldeles fremragende valgkamp. Valgvideo efter valgvideo dukker op, hvor borgmesteren storsmilende fortæller om, hvor stolt han er af at være en del af Aarhus.

Men kære borgmester: Hvis du virkelig er en del af Aarhus, så kom ud og mød vælgerne i øjenhøjde. Anerkend deres problemer og besvar deres spørgsmål. Vis dem, at du tager dem alvorligt.

Jeg forstår godt, at det er lettest at holde sig til en valgkamp på de sociale medier. Særligt når borgmesterens platforme er så store, at han har fuld kontrol over kommunikationen. Men det er bare ikke sådan det foregår, når man er borgmester i Aarhus. Eller lad mig omformulere: Det BØR ikke være sådan, det foregår, når man er borgmester i Aarhus.

Replik fra Jacob Bundsgaards presseansvarlige under valgkampen, Malthe Emil Vestergaard:

Jacob har siden slutningen af september løbende deltaget i debatter i forskellige områder og med forskellige temaer. I gennemsnit har Jacob siden september deltaget i 1-2 debatter i ugen sideløbende med, at han har været til stede i stort set alle lokalområder i kommunen for at møde aarhusianerne der, hvor de er. Desuden deltager han senere i dag i debat hos TV2 Østjylland. Derfor klinger kritikken noget hult.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen