Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: »Byudvikling er også at tage hensyn til børns akutte behov«

Rådmanden mener, at man gør meget umage for at sikre et godt samarbejde mellem magistratsafdelinger og sikre smidige sagsgange.

Artiklens øverste billede
Thomas Medom.

Venstres byrådskandidat Morten Bak Josefsen (MBJ) spørger i et debatindlæg i Lokalavisen 3. november, hvorfor Aarhus ikke lytter til fællesrådene?

Substansen er, at Børn og Unge har ønsket at udskyde et salg af Kolt Skole for at indrette akut plads til elever i specialklasser, og at der sideløbende har været drøftelser om udvikling af butikstorv og idrætsfaciliteter.

I halv-harske vendinger langer MBJ på den baggrund ud efter mig for at kuldsejle alle gode planer om byudvikling i Kolt-Hasselager og i øvrigt være ansvarlig for at trække sagerne i langdrag.

Det sidste først: Vi gør os meget umage for at sikre et godt samarbejde mellem magistratsafdelinger og sikre smidige sagsgange. Men det er åbenbart gået MBJs viden forbi, at det ikke mindst er en meget lang afklaring i Teknik og Miljø om placering af butikscenteret, der har trukket det i langdrag. Derfor skal MBJ velsagtens rette spørgsmålet til sin partifælle, som er rådmand der.

Sagen her er, at nogle af de børn, som har de største vanskeligheder, nemlig børn med forskellige diagnoser fra Aarhus Kommunes specialskole Langagerskolen, står i akut mangel på et sted, hvor de kan have en skolehverdag med deres kammerater og lærere.

Vi oplever en markant stigning i antallet af børn, som har behov for specialtilbud. Desværre kan elever og lærere fra Langager ikke allerede nu rykke til en permanent løsning på Elev Skole i det nordlige Aarhus, da skolen i Nye ikke er færdig.

Der er altså brug for at handle hurtigt for ikke at svigte nogle af de børn, som har allermest brug for hjælp – og her er Kolt Skole en god løsning. Det forsvarer jeg gerne. Jeg forsvarer også gerne, at vi ikke som alternativ vælger en langt dyrere løsning, nemlig at sætte midlertidige pavilloner op, når vi har en skole stående. Det er sund fornuft.

Når det er sagt, er jeg ligesom MBJ ærgerlig over, at alle hensyn ikke kan gå op, så alle får deres ønsker opfyldt. Det vil jeg da også gerne. Jeg er helt enig med MBJ i, at vi skal gøre vores yderste for at koordinere, afstemme og være i dialog. Uanset, om det er på tværs af afdelinger eller i forhold til fællesråd. Alt andet er kontraproduktivt.

Der er fortsat dialog, og i Kolt-Hasselager er der fortsat muligheder for at udvikle boldbaner og idrætsanlæg som planlagt. Beslutningen om skolen har ikke betydning for det. Heldigvis, for det er også vigtigt.

Hvis jeg så skal tillade mig at være lidt polemisk til sidst, vil jeg ønske MBJ held og lykke med valget: At komme i byrådet lærer en, at det at lytte oftest er lig med også at skulle prioritere. At lytte er let – at prioritere er altid vanskeligt.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen