Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Aarhus skal have et handicapbyråd

Et handicapbyråd, der sætter dagsordenen. Det savner Aarhus, mener byrådskandidat Claus Thomasbjerg.

Artiklens øverste billede
Ordentlig hjælp til mennesker med handicap, psykisk sygdom og deres familier er en mærkesag for Claus Thomasbjerg. Det fremgår af hans hjemmeside.

Mennesker med handicap og deres pårørende skal have en stærkere stemme i Aarhus. Derfor vil jeg have nedsat et handicapbyråd, fordi jeg ikke er imponeret over den inddragelse og indflydelse, de nedsatte råd har på handicapområdet.

Jeg er selv formand for forældrerådet på børnehandicap-området og har tidligere være medlem af Aarhus Kommunes handicapråd. De råd, vi har, bliver stort set kun informeret om, hvad der rører sig på området. Så kan medlemmerne komme med deres holdninger og syn på sagen. Men de har reelt ingen mulighed for at påvirke udviklingen. Samtidig er rådene lavt prioriteret i den betjening, de får.

Derudover bruger rådene kræfter på at reagere på fx besparelser, der kommer fra byrådet og embedsværket. Det er oftest skønne spildte kræfter. Med et handicapbyråd skal vi have alle de gode og kompetente kræfter, der er hos mennesker med handicap og pårørende, i spil. Medlemmerne skal involveres mere og inddrages bedre i den politiske beslutningsproces.

Derfor skal et handicapbyråd udstyres med flere muligheder og kompetencer, end rådene har i dag. Vi skal have et handicapbyråd, der også selv sætter dagsordenen. Det skal blandt andet realiseres ved at fremsætte forslag, som byrådet skal behandle. Jeg er helt sikker på, at et handicapbyråd vil komme med mange gode og vigtige forslag for at styrke handicapområdet.

Et handicapbyråd vil være med til at sætte handicapområdet højere på dagsordenen. Vi skal have styrket området, som er blevet nedprioriteret i mange år. Mennesker med handicap og deres familier har samme alle ret til et liv med tryghed, trivsel og muligheder.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen