Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Bedre trafiksikkerhed for alle børn i hele Aarhus

Børnene i hele Aarhus har fortjent handling med konkrete forbedringer og ikke flere ord i en analyse.

Artiklens øverste billede
Janus Boye bor i Aarhus midtby med sine 3 børn. Han har tidligere været formand for skolebestyrelsen på Samsøgades Skole. Foto: Ib Sørensen

Det var med stor glæde, at jeg læste debatindlægget i Lokalavisen Aarhus af Venstres nye borgmesterkandidat Christian Budde med overskriften ’Vi er langt fra i mål med sikre skoleveje i Aarhus’.

Som forældre i folkeskolen med børn, der hver dag går eller cykler i skole, er jeg helt enig i overskriften. Det glæder mig meget, hvis vi kan få mere fokus på børnenes muligheder for at transportere sig trygt til fods eller på cykel rundt i vores dejlige by til skole, sport, fritid og venner.

Jeg synes dog ærlig talt, at Buddes opfordring til at lave en skolevejeanalyse er en smule skuffende. Og så nævnes Midtbyen slet ikke, selvom det er inden for Ringgaden at trafikken er allerværst.

Børnene i hele Aarhus har fortjent handling med konkrete forbedringer og ikke flere ord i en analyse.

Da jeg var formand for skolebestyrelsen på Samsøgades Skole, sørgede Buddes forgænger, Bünyamin Simsek, for en skolevejsanalyse, og op til valget i 2017 fik skolen så en bom til at spærre parkeringspladsen. Andre skoler fik mere, nogle mindre, men lad os være meget mere ambitiøse.

Da jeg sad i Rådet for Sikker Trafik, var jeg med til at kåre Ejerslykkeskolen ved Odense som Årets Cykelskole i 2018. Skolen har cykelskole som valghold for elever fra 0. til 4. klasse og en sommercykelskole for 2. og 3. klasseeleverne.

Desuden havde de udvidet cykelparkeringen, så der tæt ved skolens indgange er plads nok og cykelstativer nok til alle elever. Og er der brug for smøring eller indstilling af saddelhøjden, så kan det ske på skolens eget cykelværksted, der styres af en pædagog og en gruppe elever fra skolen. Til ture ud af huset er der både lånecykler, hjelme og ladcykler, når større ting skal transporteres.

Sådanne initiativer kan blomstre lokalt med tilpas opbakning fra forældre, skolebestyrelse og et nyvalgt byråd. Hvor ville det være skønt, hvis en skole i Aarhus blev årets cykelskole.

Jeg er dog ikke tilhænger af flere analyser, når vi allerede godt ved, hvad der skal til. Det samme kan siges om børnenes indeklima i folkeskolen, men for at blive ved sikre skoleveje og trafiksikkerhed:

Hvad med, om vi var endnu mere ambitiøse udover at støtte lokale initiativer?

Lad os indføre bilfri zoner omkring alle skolerne. Folkeskolerne, privatskolerne og friskolerne. En bilfri zone er overordnet set et område, hvor biler i højere grad ikke har adgang. Det kan være gennemkørselsforbud, indkørselsforbud, parkeringsforbud og tidsbestemt lukning af veje.

Normalt gælder restriktionerne i en bilfri zone om skolen kun om morgenen, når eleverne møder ind på skolen.

Ideen og udformningen af en bilfri zone omkring skolen skal sættes i spil med trafiksituationen omkring skolen samt hvilke veje, der ligger omkring skolen. En bilfri zone er som udgangspunkt en billig og fleksibel løsning, der afstemmes efter de lokale forhold.

Der er store forskelle mellem skolerne i Aarhus. Derfor er der behov for at tilrettelægge konkrete modeller på skolerne i Aarhus for, hvordan en bilfri zone kan indrettes ved den enkelte skole. I det arbejde skal de enkelte skoler (elever, skolebestyrelser, skoleledelser, medarbejdere og så videre) involveres og komme med deres forslag til, hvordan den bilfrie zone kan indrettes, herunder eksempelvis på forskellige tidspunkter og områder i relation til skolerne.

Lyder bilfri zoner vildt? Odense besluttede det i sidste måned, så vi kan desværre ikke være first mover, men vi kan være fast follower.

Flere børn til fods eller på cykel til skole er godt for børnenes sundhed og indlæring, men det er også første skridt på vejen til at gøre børnene trafiksikre og et vigtigt element i et klimaneutralt Aarhus.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen