Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Aarhus skal have cykelmotorveje

Artiklens øverste billede
SF ønsker såkaldte cykelmotorveje i Aarhus. Modelfoto: Adobe Stock

I SF Aarhus vil vi indføre cykelmotorveje på byens mest brugte veje og indfaldsveje. I myldretiden kan der virkelig være trængsel på byens cykelstier. Det er selvfølgelig et godt tegn, at så mange vælger cyklen. Det er godt for klimaet og miljøet. Men cyklerne skal simpelthen have mere plads.

Det kan næsten være livsfarligt at cykle ned ad Randersvej i de travle timer. Forskellen i hastighed og de smalle cykelstier kræver stor koncentration. Vi er nemlig mange forskellige typer cyklister. Nogen vil have høj fart, og andre cykler i et mere jævnt tempo. Der skal være plads til alle. Derfor skal vi have brede cykelmotorveje, hvor der er god plads alle slags cyklister.

Og nu tænker du måske, hvad er det lige, en cykelmotorvej er?

En cykelmotorvej er en bred cykelsti med minimum to og gerne tre spor i hver retning, fuldstændigt som man kender det fra bilernes motorveje. På den måde er der både plads til et jævnt tempo, fræserne i lycra og store ladcykler på byens cykelstier.

Der skal være plads til alle. Derfor skal vi have brede cykelmotorveje, hvor der er god plads alle slags cyklister.

Samtidigt har vi en del usikre steder, hvor biler og busser krydser cykelstierne. Det skal vi gøre noget ved.

Aarhus Kommunes handleplan har afdækket, at Ringgaden, Viborgvej, Randersvej og Langelandsgade er de mest brugte cykelstier i byen. Sammen med de store indfaldsveje ville det være oplagte at indføre cykelmotorveje hér.

I SF Aarhus står vi sammen med vores kollegaer hos de Konservative om at kæmpe for cykelmotorvejene. Vi er rigtigt glade for, at vi kan samles på tværs af politisk skel om bedre forhold for cyklerne.

I byrådet har vi allerede fremrykket midler til cyklisme uden at have nogen klare prioriterer. Derudover har staten også en pulje til kommunale projekter til cyklerne. Så midlerne er allerede sikret, nu mangler vi bare en klar plan og lidt vilje.

Vi mener, at det er fuldstændigt oplagt at starte med cykelmotorvejene. Det skal nemlig både være nemt, hurtigt og sikkert at cykle i vores by.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen