Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Er veje til at køre eller parkere på?

Artiklens øverste billede
Byrådskandidat fra Venstre vil have fokus på bilerne i Aarhus. Arkivfoto: Laura Krogh

Vi skal have fjernet langtidsparkeringen i centrum - give byen luft. Flere har tilvalgt bilen under corona. Det har mange af dem, der bor i centrum af Aarhus, også. Det giver udfordringer, for der er begrænset plads på vejene, specielt i centrum af Aarhus. Derfor skal man nok overveje en anden måde at omfavne biler på. Jeg kan konstatere, at der ikke er plads nok. Mange, der har beboerparkering, kan nikke genkendende til følgende:

  • At skulle cirkle rundt efter en p-plads, når man kommer hjem fra arbejde.
  • Mange har ladet bilen stå en lørdag, fordi man er bange for ikke at kunne finde en p-plads igen efter en køretur.
  • Os, der skal på besøg eller aflevere noget i centrum af Aarhus, har svært ved at finde en p-plads.
  • Mangel på let og sikker adgang til opladning.

Socialdemokraterne og deres støttere har ikke formået at komme med en vision for, hvordan vi tackler parkeringsudfordringerne i Aarhus. I stedet for at omfavne bilerne, ønsker man at presse bilerne ud af byen. Fx ved at reducere Skanderborgvej til en vognbane. Venstre har en løsning: En oprydning af langtidsparkeringen rundt omkring i centrum.

Vi skal også tage bestik af de nye krav til renovation med opdeling af affald i op til 10 fraktioner, som nødvendigvis vil indebære en reduktion i antallet af p-pladser i gadeniveau. Derudover giver den stigende handel på nettet øget pres, når pakkerne skal køres ud i de små gader - hvor skal pakkebudene holde?

Vi skal gøre op med overfladeparkering og i stedet bygge underjordiske p-kældre rundt om i bymidten. En del af byens parker eller pladser vil relativt let kunne huse et underjordisk p-anlæg, fx Ingerslevs Boulevard. De nye p-anlæg skal naturligvis også håndtere de nye krav til opladning af køretøjer.

Dette er et kontroversielt løsningsforslag, men er en kendt tilgang, som anvendes i mange andre store byer. Er det en ”aarhus-rettighed”, at bilen skal holde nærmest gratis foran gadedøren? Eller som det oftest sker: et tilfældigt sted langt fra ens gadedør? Det er i bund og grund utilfredsstillende for alle.

En oprydning vil frigive plads til bredere fortove og til cyklisterne. Der skal selvfølgelig stadig være mulighed for at køre helt hen til sin gadedør, så man kan komme af med sine indkøb. Vi taler her om korttidsparkering. Men når bilen skal holde stille de næste 10-12 timer eller dage, skal det være i et p-anlæg, hvor den ikke holder i vejen.

Lad os omfavne bilen som det komfortable gode den er. Stil bilen i et p-anlæg, hvor der er plads, tørt og sikkert med adgang til et ladestik. Er det altafgørende at man kan have sin bil holdende gratis foran gadedøren, skal man overveje muligheden for at bosætte sig i vores opland fx i Viby. Jeg vil arbejde for, at vi får lavet en handlingsplan, hvor vi rydder centrum for langtidsparkerede biler. DET er NU

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen