Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Trafikpropper, parkeringskaos og højhuse i Aarhus er skræmmende

Artiklens øverste billede
Byudviklingen i Aarhus er skræmmende, mener kandidat til Aarhus Byråd. Arkivfoto: Rikke Kjær Poulsen

Jeg har boet i Aarhus hele mit liv. Jeg er aarhusianer, og det er jeg stolt af. Jeg er stolt af at være vokset op i en by, hvor fællesskab, historie og ambitioner altid har været en del af vores dna. Og det vil jeg som byrådskandidat gerne være med til at værne om og udvikle – så Aarhus også i fremtiden vil være en by, der samler aarhusianerne. Jeg mener, at vi skal passe godt på vores helt unikke by, passe på hinanden og værne om borgernes tryghed, sundhed og trivsel. Vi skal værne om byrummet og sikre, at fremtidens byplanlægning tager afsæt i en dynamisk balance mellem mennesker, erhverv og byens rum og arkitektoniske udtryk. Det kræver en kommunikeret vision og holistisk helhedsplan for Aarhus.

Byudvikling og udsyn til fremtiden

Men hvad skaber en spændende by, en levende og dynamisk by, en by som mennesker kan leve og have det godt i. En by, der favner og udvikles med afsæt i borgernes trivsel, by- og erhvervslivet. Altså en by, som udmærker sig som et godt sted at være, arbejde og skabe sin tilværelse. Med fortætningen af den indre by, trafikpropper, parkeringskaos og udsigten til endnu højere bygningsværker tegner der sig et skræmmende scenarie for vores by og de kommende generationer.

Trivsel og byliv

Jeg er bevidst om, at en stor del af byggeriet er markedsdrevet, men det er kommunens ansvar at værne om lys, rum og nærmiljø som et grundvilkår for menneskers sundhed og trivsel. Vi skal derfor tilgodese og sikre os, at man fra stadsarkitektens kontor, entreprenører og arkitekter husker at indarbejde den menneskelige dimension i fremtidens byudvikling. I gamle dage fik vores børn græs og jord på knæene, når de var ude og lege. I dag byder børnelivet mellem de høje huse på asfalteksem, salte tårer og ringe adgang til noget, der kan minde om natur eller grønne områder.

Spred byen ud

Der kommer cirka 5.000 nye borgerer til byen hvert år. Det er, som om man mener, at de alle sammen skal bo i Aarhus midtby, ligesom man også placerer store kontorhuse i indre by. Det skaber uoverskuelige udfordringer mht. fortætning, trafikpropper og ufremkommelighed. Det må være på tide, at vi ser mod forstæderne og oplandet, som jo er en helt naturlig del af kommunen. Ja, faktisk bor en fjerdedel af kommunens indbyggere i oplandet. Vi ved, at aarhusianere, der er bosat i oplandet, desværre ofte føler sig overset i forhold til den aktuelle byudvikling.

Byrådskandidat Johnny Willum (V) har lavet et nyt byskilt, som han mener passer godt til byudviklingen i Aarhus. Pressefoto.

Erhvervslivet efterlyser bl.a. en langt bedre infrastruktur fra Aarhus og ud i verden. Dvs. adgangen til Aarhus Lufthavn skal prioriteres. Det må altså være på tide, at vi løfter infrastrukturen i hele kommunen. Særligt indfaldsvejene skal gøre transporten til og fra oplandet bedre, hurtigere og nemmere. Vi skal bl.a. placere satellitter af åbne parkeringspladser på indfaldsvejene, der skaber mulighed for at komme videre frem med cykel eller offentlig transport.

Derudover mener jeg, at vi skal skabe nye og spændende boformer og nye boliger i oplandet.

Som når jeg fx spørger de anden etniske borgere i Gellerup, hvorfor de ikke ser andre muligheder for at bosætte sig og skabe et socialt liv udenfor de såkaldte ghettoområder. Her svarer de, at de bor store familier sammen, det er billigere og bunder også i deres kulturelle baggrund. Så her er et område, vi skal have set på. Altså nye boligtyper, som åbner op for bofællesskaber, større familier, ældreboliger, beskyttede boliger osv.

Og så skal vi have taget fat på den lange hale af udviklingsområder som institutioner, erhverv, idræts- og fritidslivet. Sidstnævnte er blevet fuldstændig glemt i den hastige og kortsigtede byudvikling. I den sammenhæng skal det nævnes, at Aarhus, som idrætsvenlig by kun rangerer som nr. 88 ud af 93 undersøgte kommuner – det er et skræmmende resultat, som kalder på politisk handling og nytænkning – Den stiller jeg op med.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen