Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Hjemmepleje er for kompliceret for private firmaer

Ifølge byrådsmedlem for SF bør der kun være kommunal hjemmepleje.

Artiklens øverste billede
Det bør ikke være muligt for private firmaer at tjene penge på at drive hjemmepleje, lyder det fra byrådsmedlem Jan Ravn Christensen (SF). Modelfoto: Adobe Stock.

Nedlukningen af Berits Hjemmepleje i Aarhus har skabt stor debat om mange emner. Et af emnerne er, om vi overhovedet skal have private firmaer i hjemmeplejen.

Jeg er ikke i tvivl. Stod det til mig, skulle det ikke være muligt for private firmaer at tjene penge på at drive hjemmepleje.

For det første synes jeg, at det er dybt problematisk, at der skal kunne trækkes profit ud af at levere centrale velfærdsydelser. Hver en krone, vi som samfund bruger på ældrepleje, skal gå til at levere og forbedre velfærden for de ældre.

For det andet er det alt for komplekst for små firmaer at drive hjemmepleje. De alt for mange konkurser taler deres tydelige sprog om, at de administrative og økonomiske kompetencer ofte er for små. Hertil kommer, at stadigt flere ældre har flere sygdomme - det der populært kaldes multisyge. Det betyder bl.a., at mange ældre har komplicerede sygdomsforløb med mange slags medicin, og at det derfor er helt centralt, at det er muligt at trække på stærke sundhedsfaglige kompetencer, og at personalet har de faglige kvalifikationer til at være opmærksomme på løbende ændringer i de ældres liv. Her viser påbuddet til Berits Hjemmepleje, at der er store og graverende mangler.

Jeg synes, at det er på tide, at kommunerne frigøres fra pligten til at have private firmaer i hjemmeplejen.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Del artiklen