Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Partistøtte-galimatias må stoppe

Risskov-borger har lavet et borgerforslag, der skal fjerne partistøtten fra partier, der ikke opnår valg.

Artiklens øverste billede
Århus Borgmester Jacob Bundsgaard stemmer i Vejlby-Risskov Hallen til det seneste kommunalvalg. Foto: Joachim Ladefoged/Jyllands-Posten

Jeg har med stor interesse læst Lokalavisen Aarhus’ artikler om partistøtten til byrådspartierne i Aarhus. Partistøtten har jo ofte været genstand for diskussion, og mange synes, at den slet ikke burde være der.

Men loven om støtte til politisk arbejde, den såkaldte partistøttelov, har også nogle urimelige følgevirkninger.

Vidste du, at der i år udbetales 2.177.433 kroner i partistøtte til Stram Kurs, der ved seneste folketingsvalg ikke fik stemmer nok til at få en kandidat valgt? At Kristendemokraterne får 2.102.568 kroner og Klaus Riskær Pedersen får 1.021.200 kroner?

Vidste du, at ”Valgfest med mexicansk tema” stod på stemmesedlen til regionsrådsvalget i Region Hovedstaden i 2017. Partiet med det mundrette navn fik 1.161 stemmer og får nu hvert år 5.515 kroner i partistøtte uden at få valgt en kandidat. Beløbet holder de hvert år en fest for.

Andre navne på stemmesedlen var ”Dovne Robert” (872 stemmer), ”Hampepartiet” (823 stemmer) og ”En død hest” (651 stemmer). I alt 22 partier deltog i regionsrådsvalget uden at få valgt en kandidat. Af disse fik 20 partier flere end 500 stemmer, og partierne får nu hvert år partistøtte i henhold til loven om partistøtte.

Disse partier fik tilsammen 46.269 stemmer og får tilsammen næsten 220.000 kroner om året i partistøtte. Også i de andre regioner og i de fleste kommuner var der opstillet partier, der ikke opnåede valg af kandidat, men opnåede ret til partistøtte.

Til regionsrådsvalget 2017 i Region Midtjylland fik ni af de opstillede partier ikke stemmer nok til at få valgt en kandidat. Fire af disse fik flere end 500 stemmer og dermed ret til få godt 42.000 kroner om året i partistøtte.

Jeg synes, at dette galimatias må stoppe. Loven om partistøtte skal ændres.

I Aarhus kommune fik otte af de opstillede partier ved valget i 2017 ikke stemmer nok til at få en kandidat valgt. Fem af disse partier fik flere end 100 stemmer og dermed ret til at få godt 36.000 kroner om året i partistøtte.

I det store statsbudget er beløbet ikke stort, men det virker ikke befordrende for hverken demokratiet eller den enkelte vælgers støtte til valgsystemet at udbetale skattekroner til partier, der ikke opnår valg af kandidater.

Det er heller ikke særligt demokratisk, at politiske grupperinger, der ikke opnåede valg, stilles økonomisk bedre end nye politiske grupperinger, der arbejder for at stille op ved næste valg. Veganerpartiet, Frie Grønne og Moderaterne får ikke skattekroner i støtte.

De fleste danskere ved slet ikke, at det er sådan, det foregår. Jeg synes, at dette galimatias må stoppe. Loven om partistøtte skal ændres. Derfor har jeg stillet et borgerforslag på borgerforslag.dk: ”Forslag om fjernelse af partistøtte til partier, der ikke opnår valg til folketing, regionsråd eller kommunalbestyrelse”, som jeg håber at samle 50.000 støtter til, så vi kan få folketinget til at tage fat på problemstillingen og ændre loven.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen